dc.contributor.advisor | Heiskanen, Noora | |
dc.contributor.author | Fresenius, Elli | |
dc.date.accessioned | 2019-04-26T06:18:56Z | |
dc.date.available | 2019-04-26T06:18:56Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63630 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja diskursseja esiopetusikäiset lapset tuottavat suhteessa menneeseen esiopetussiirtymään ja tulevaan koulusiirtymään. Vaikka tutkimusta etenkin koulusiirtymästä on tehty verrattain paljon, lapsen näkökulmasta ilmiötä on tutkittu melko vähän. Tämän tutkimuksen on tarkoitus osaltaan vastata tähän tarpeeseen. Tutkimus sijoittuu lapsuudentutkimuksen tutkimuskentälle. Tutkimuksen aineisto koostuu 14 esiopetusikäisen lapsen haastatteluista. Haastatteluissa kerronnan tukena käytettiin neljää eläinaiheista Mahti-tunnekorttia. Aineisto analysoitiin hyödyntäen sekä sisällönanalyysiä että diskurssianalyysiä kuitenkin siten, analyysissä painottui diskurssianalyysi. Tulokset osoittavat, että lapset tuottivat esiopetussiirtymän osalta eniten puhetta vertais- ja kaverisuhteista. Koulusiirtymän osalta puhetta vertais- ja kaverisuhteista oli huomattavasti vähemmän, mikä on ristiriidassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Lapset eivät juurikaan kertoneet odotuksiaan koulun alkuun liittyen. Vahvimmat diskurssit esiopetussiirtymän osalta olivat jatkuvuus ja tuttuus. Tulevan koulusiirtymän osalta vahvin diskurssi on vierauden ja epävarmuuden diskurssi, mutta myös tuttuuden ja varmuuden diskurssi sekä vastuun ja velvollisuuden diskurssi ilmenevät haastateltavien kerronnassa vahvoina merkityksellistämisen tapoina. Tulokset tarjoavat käytännön sovellusmahdollisuuksia esimerkiksi suunniteltaessa siirtymäkäytäntöjä varhaiskasvatuksesta esiopetukseen tai esiopetuksesta perusopetukseen. | fi |
dc.format.extent | 46 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | siirtymä | |
dc.title | Esiopetusikäisten lasten tuottamat käsitykset ja diskurssit esiopetussiirtymästä ja koulusiirtymästä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201904262291 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early childhood education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | koulu (ilmiöt) | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |