University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä

Thumbnail
View/Open
2.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Siitonen, Inkeri
Date
2011
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education

 
TIIVISTELMÄ Siitonen, Inkeri. 2011. KOULULAISUUS ESIOPETUSIKÄISTEN LASTEN SILMIN. Fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden laitos, Varhaiskasvatuksen yksikkö. 150 sivua + liitteet. Tutkimuksen aiheena olivat lasten koululaisuuteen liittyvät käsitykset ja niiden rakentuminen lapsen ekologisissa ympäristöissä esiopetusvuoden aikana. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, millaisin käsityksin esiopetusikäiset lapset lähestyvät koulun aloitusta. Tämä on tärkeä tieto suunniteltaessa lapsilähtöistä kouluun siirtymää. Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä käytettiin fenomenografista otetta. Tutkimuksessa toteutui aineisto- ja ajallinen triangulaatio, kun haastattelin lapsia neljä kertaa esiopetusvuoden 2009–2010 aikana ja sovelsin haastatteluissa erilaisia toiminnallisia menetelmiä. Tutkimusjoukko koostui yhdeksästä esiopetusikäisestä lapsesta, joista viisi kävi esiopetuksessa päiväkodissa ja neljä kävi esiopetuksessa koulussa. Analysoin haastattelut fenomenografisten periaatteiden mukaan. Päiväkodin ja koulun esiopetusikäisten lasten koululaisuuskäsitykset olivat melko samankaltaisia. Ne jakaantuivat viiteen erilaiseen kuvauskategoriaan, joita olivat käsitykset 1.koulupäivän sisällöstä, 2. koululaisena olemisesta, 3. koulumatkasta, 4. koulun tiloista ja 5. ihmisistä/opettajasta koulussa. Käsityksiä koululaisuudesta rakensivat esiopetusvuoden aikana koulussa olevat lapset, aikuiset, koulussa käyminen ja koulun tiloissa kiertely, kouluun tutustumispäivä sekä lastenohjelmat, sadut ja kouluaiheiset tehtäväkirjat. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että koululaisuus näyttäytyy esiopetusikäisille lapsille a) lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan oppimisena, b) koulumaisuuden ja oman ajan vuorotteluna, c) sääntöjen, rutiinien ja toimintakäytäntöjen tuntemisena, d) uusina oikeuksina, velvollisuuksina ja aikuisten odotuksina, e) opettajan luonteeseen ja lasten kanssa toimimiseen liittyvinä asioina sekä f) koulutyössä onnistumisena/epäonnistumisena. Käsitykset rakentuvat esiopetusvuonna ennen kaikkea lapsikonteksteissa. Lapsilähtöisen kouluun siirtymän tukemisen tärkein lähtökohta on lasten koululaisuuteen liittyvien ajatusten kuunteleminen. Aikuisten välisen yhteistyön ekologisessa kouluun siirtymäprosessissa tulisi perustua lapsituntemuksen jakamiseen. Tutkimustulokset antoivat aihetta pohtia myös kahden esiopetuskontekstin hyviä ja huonoja puolia kouluun siirtymän ja jatkumon näkökulmasta. Päiväkoti esiopetusympäristönä huomioi paremmin lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen – kokonaisvaltaisen kouluvalmiuden tukemisen. Koulu esiopetusympäristönä on sen sijaan kouluun siirtymään liittyvän jatkuvuuden kannalta suotuisampi esiopetusympäristö. Koulun esiopetusryhmästä ensimmäiselle luokalle siirtyvän lapsen koulun aloitukseen liittyy enemmän jatkuvuuden kokemuksia ja vähemmän keskeytymistä kuin päiväkodin esiopetusryhmästä koulun aloittavilla lapsilla. ...
Alternative title
Fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä
Keywords
esiopetusikäinen lapsi ekologiset ympäristöt fenomenografia koululaisuus kouluun siirtymä käsitykset Fenomenografia lapset esiopetus koululaiset ympäristö koulu siirtymävaihe
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011112511732

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa 

    Mantsinen, Anni (2010)
    Mantsinen, Anni. Ympäristö liikuttaa lasta. Päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa.Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ...
  • Päiväkodin pihalla : esiopetusikäisten lasten kokemuksia päiväkodin pihasta ja siellä liikkumisesta 

    Korva, Marja (2015)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella esiopetusikäisten lasten näkökulmasta päiväkodin piha-aluetta ja siellä liikkumista ja näin lisätä ymmärrystä lasten toiminnasta, leikistä ja liikkumisesta pihaympäristössä. ...
  • ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta 

    Keränen, Selina (2022)
    Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten ...
  • Esiopetusikäisten lasten varhaiskasvatuksen fyysiseen ympäristöön liittämät merkitykset 

    Husu, Heidi (2010)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä on esiopetusikäiselle lapselle merkityksellistä fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä. Millainen esiope-tuksen varhaiskasvatusympäristö on lapsen silmin, ja mitä lapsi arvostaa ...
  • Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta 

    Holopainen, Katri (2011)
    Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYMÄ ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre