Esiopetusikäisten lasten tuottamat käsitykset ja diskurssit esiopetussiirtymästä ja koulusiirtymästä
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja diskursseja esiopetusikäiset lapset tuottavat suhteessa menneeseen esiopetussiirtymään ja tulevaan koulusiirtymään. Vaikka tutkimusta etenkin koulusiirtymästä on tehty verrattain paljon, lapsen näkökulmasta ilmiötä on tutkittu melko vähän. Tämän tutkimuksen on tarkoitus osaltaan vastata tähän tarpeeseen. Tutkimus sijoittuu lapsuudentutkimuksen tutkimuskentälle. Tutkimuksen aineisto koostuu 14 esiopetusikäisen lapsen haastatteluista. Haastatteluissa kerronnan tukena käytettiin neljää eläinaiheista Mahti-tunnekorttia. Aineisto analysoitiin hyödyntäen sekä sisällönanalyysiä että diskurssianalyysiä kuitenkin siten, analyysissä painottui diskurssianalyysi. Tulokset osoittavat, että lapset tuottivat esiopetussiirtymän osalta eniten puhetta vertais- ja kaverisuhteista. Koulusiirtymän osalta puhetta vertais- ja kaverisuhteista oli huomattavasti vähemmän, mikä on ristiriidassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Lapset eivät juurikaan kertoneet odotuksiaan koulun alkuun liittyen. Vahvimmat diskurssit esiopetussiirtymän osalta olivat jatkuvuus ja tuttuus. Tulevan koulusiirtymän osalta vahvin diskurssi on vierauden ja epävarmuuden diskurssi, mutta myös tuttuuden ja varmuuden diskurssi sekä vastuun ja velvollisuuden diskurssi ilmenevät haastateltavien kerronnassa vahvoina merkityksellistämisen tapoina. Tulokset tarjoavat käytännön sovellusmahdollisuuksia esimerkiksi suunniteltaessa siirtymäkäytäntöjä varhaiskasvatuksesta esiopetukseen tai esiopetuksesta perusopetukseen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5316]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä
Siitonen, Inkeri (2011)TIIVISTELMÄ Siitonen, Inkeri. 2011. KOULULAISUUS ESIOPETUSIKÄISTEN LASTEN SILMIN. Fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä. Varhaiskasvatustieteen pro ... -
Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta
Niiles, Sari-Katja (2024)Tässä tutkimuksessa on tutkittu esiopetusikäisten lasten käsityksiä historiasta eli menneestä ajasta Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, jonka lähestymistavaksi valitsin fenomenografian. Fenomenografia tutkii, miten ... -
Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä
Benyamin, Roosa; Hautsalo, Jasmin (2020)Kiire ja kiireellisyys ovat moninaisia ilmiöitä, joita ei voida nykykäsityksen mukaan yksiselitteisesti tulkita. Tässä laadullisessa tutkimuksessa pohditaan kiirettä esiopetuksen kontekstissa, erityisesti lasten näkökulmasta. ... -
Päiväkodin pihalla : esiopetusikäisten lasten kokemuksia päiväkodin pihasta ja siellä liikkumisesta
Korva, Marja (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella esiopetusikäisten lasten näkökulmasta päiväkodin piha-aluetta ja siellä liikkumista ja näin lisätä ymmärrystä lasten toiminnasta, leikistä ja liikkumisesta pihaympäristössä. ...