Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMakkonen, Pekka
dc.contributor.authorKorpela, Jari
dc.date.accessioned2019-04-24T08:21:47Z
dc.date.available2019-04-24T08:21:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63593
dc.description.abstractTämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on selvittää, miten koneoppimista voitaisiin hyödyntää lentoyhtiön tärkeimmissä toiminnoissa. Tarkoituksena on parantaa tietojärjestelmäasiantuntijoiden ymmärrystä lentoyhtiön toiminnoista ja lentoyhtiön henkilöstön ymmärrystä koneoppimisen menetelmistä ja toimintaperiaatteista. Tutkielmassa esitetään perusteet valituille lentoyhtiön toiminnoille. Käsitellyt toiminnot ovat: lentolippujen hinnoittelu, työaikojen suunnittelu, myöhästymisten ennustaminen, lentoturvallisuus ja menetelmät sekä lentämisen automaation ratkaisut. Koneoppimisen toimintaperiaatteiden vuoksi hyödyntämistä tulisi suunnitella toimintoihin, joissa ei käytetä sääntöpohjaisia ratkaisuja. Asiantuntijoiden hyödyntäminen ohjatussa oppimisessa ja heidän kokemuksensa tietojen esikäsittelyssä pitäisi hyödyntää. Ratkaisuissa tulisi koneoppimisen mahdollisuuksilla tukea tavoiteltuja hyötyjä. Myöhästymisten ennustamisessa on saavutettavissa uusia hyötyjä uusilla menetelmillä. Lisäksi simulaattorikoulutuksen ja lennontaltiointijärjestelmien kautta olisi mahdollista saada lentoturvallisuuteen ja lentomenetelmien koulutukseen selviä parannuksia.fi
dc.description.abstractThis bachelor's thesis is a literature review aimed at explaining how machine learning could be utilized in airline key operations. The aim is to improve the awareness of IT systems personnel in airline operations and the understanding of methods and policies of machine learning by airline personnel. The thesis presents the grounds for selected airline operations. These include pricing of flight tickets, planning of working hours, forecasting delays, flight safety and methods, and automation solutions for flying. Due to machine learning principles, solutions should be designed for activities that do not use mainly rule-based rules. The use of experts in guided learning and their experience in data preprocessing should be utilized. Solutions should support the potential benefits of machine learning to achieve set aims. New methods of predicting delays can be achieved with machine learning. In addition, it would be possible to obtain clear improvements in flight safety and flight training through simulator training and new air navigation systems.en
dc.format.extent47
dc.language.isofi
dc.titleKoneoppimisen hyödyntäminen kaupallisen lentoyhtiön toiminnoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904242259
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysolentoyhtiöt
dc.subject.ysokoneoppiminen
dc.subject.ysotekoäly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot