Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKaartinen, Sinikka
dc.contributor.authorEira, Iiro
dc.date.accessioned2019-04-24T08:09:40Z
dc.date.available2019-04-24T08:09:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63589
dc.description.abstractYhtenä koulun ja sen opettajien tehtävänä voidaan pitää luovuuden edistämistä. Tulkinta siitä, mitä luovuus on, tai miten sitä olisi hyödyllistä edistää jää usein opettajien vastuulle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää näkyvätkö luokanopettajien luovuuskäsityksissä tai luovuuden edistämisen painotuksissa olevat erot opettajan opetuksessa. Lisäksi tarkoituksena on kartoittaa niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka luovaa opetusta luokanopettaja toteuttaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusta kartoittava pilottihanke toteutettiin vuosien 2016 ja 2017 välisen talven aikana, ja tämän tutkimuksen aineisto kerättiin vuosien 2017 ja 2018 välisenä talvena. Teemahaastatteluihin ja havainnointeihin osallistui kolme luokanopettajaa. Aineistoa analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien luovuuden edistämisen painotukset eivät näkyneet opetuksessa yhtä vahvasti kuin heidän haastatteluissaan antamissa vastauksissa. Siihen kuinka luovaa opetusta luokanopettaja kulloinkin toteutti, vaikutti enemmän hänen mielipiteensä itse oppiaineen luovuudesta ja sen arvosta, sekä hänen asiantuntemuksensa itse oppiaineen sisällöistä. Luovan opettamisen toteuttamiseen tarvittaisiin tulosten mukaan enemmän ainakin aikaa, koulutusta ja resursseja. Luokanopettajien tieto- ja taitopohja oppiaineessa korostui merkittävästi siinä, kuinka luovasti niitä opetetaan. Tämän takia tulisi myös tieto- ja taitopohjan kehittämisen korostua itse opettajankoulutuksessa. Luovaa opettamista edistäisivät myös luokanopettajien jatkokoulutus ja itseopiskelu, sekä niihin liittyvät taidot.fi
dc.format.extent78
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLuokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904242255
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoluovuuskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot