Luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Yhtenä koulun ja sen opettajien tehtävänä voidaan pitää luovuuden edistämistä. Tulkinta siitä, mitä luovuus on, tai miten sitä olisi hyödyllistä edistää jää usein opettajien vastuulle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää näkyvätkö luokanopettajien luovuuskäsityksissä tai luovuuden edistämisen painotuksissa olevat erot opettajan opetuksessa. Lisäksi tarkoituksena on kartoittaa niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka luovaa opetusta luokanopettaja toteuttaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusta kartoittava pilottihanke toteutettiin vuosien 2016 ja 2017 välisen talven aikana, ja tämän tutkimuksen aineisto kerättiin vuosien 2017 ja 2018 välisenä talvena. Teemahaastatteluihin ja havainnointeihin osallistui kolme luokanopettajaa. Aineistoa analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien luovuuden edistämisen painotukset eivät näkyneet opetuksessa yhtä vahvasti kuin heidän haastatteluissaan antamissa vastauksissa. Siihen kuinka luovaa opetusta luokanopettaja kulloinkin toteutti, vaikutti enemmän hänen mielipiteensä itse oppiaineen luovuudesta ja sen arvosta, sekä hänen asiantuntemuksensa itse oppiaineen sisällöistä. Luovan opettamisen toteuttamiseen tarvittaisiin tulosten mukaan enemmän ainakin aikaa, koulutusta ja resursseja. Luokanopettajien tieto- ja taitopohja oppiaineessa korostui merkittävästi siinä, kuinka luovasti niitä opetetaan. Tämän takia tulisi myös tieto- ja taitopohjan kehittämisen korostua itse opettajankoulutuksessa. Luovaa opettamista edistäisivät myös luokanopettajien jatkokoulutus ja itseopiskelu, sekä niihin liittyvät taidot.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
Kauppinen, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ... -
Kohti luovuutta : luokanopettajien näkemyksiä luovuutta tukevasta opetuksesta
Luomaharju, Minna (2006) -
Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
Heinänen, Tessa (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajien toimijuus ilmenee opettajien kokemuksissa varhaisen englannin kielen opetuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät edistävät ja rajoittavat ... -
”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ... -
Koulu taiteelliseen luovuuteen rohkaisevana ympäristönä : tapaustutkimus Uponnut kaupunki -koululaisprojektista
Leppänen, Susanna (2020)Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan luovuutta ja taiteellista oppimisprosessia lukuvuonna 2019-2020 toteutetussa Uponnut kaupunki -koululaisprojektissa. Tutkimuksen aineistona on neljän projektiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.