Puhallinorkesteritoiminta alakoulun oppilaita innostamassa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Käsittelen kandidaatintutkielmassani koulu- ja alkeispuhallinorkesteritoimintaa alakoululaisen oppilaan näkökulmasta. Perehdyn siihen, mitkä asiat vaikuttavat ensiksikin puhallinsoittimen soittoon ja miten oppimat taidot siirretään orkesterin yhteissoittoon. Otan huomioon myös orkesterin sisällä tapahtuvista asioista ohjelmiston, johtamisen ja harjoituttamisen muodossa.
Kandidaatintutkielmassani teen kartoittavaa tutkimusta ja täten olen nostanut edellä mainitsemani asiat tärkeimpinä asioina koulussa toimivaa orkesteria ajatellen.
Valitsin tämän aiheen oman mielenkiintoni takia ja siksi, että itse olen puhallinmusiikissa vahvasti mukana niin soittajana kuin myös johtajana. Itseäni myös kiinnostaa, kuinka tulevana musiikinopettajana pystyisin itse työurallani edistämään koululais- ja alkeisorkesteritoimintaa.
Olen koonnut tutkielmani kirjallisia lähteitä käyttäen, jotka käsittelevät puhallinmusiikkia ja orkesterimusisointia eri näkökulmista. Lähteissäni näkyy puhallinorkesterin ja sinfonisen orkesterin tekstuuri, mutta painotan enemmän juuri puhallinmusiikin puolelle. Tämän päivän kouluun ja koulun tavoitteisiin liitän tutkielmani taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2017 ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 kautta.
Pohdinnassani totean, että suurien kaupunkien tai puhallinkeskittymien ulkopuolella monet pienemmät soittokunnat ja puhallinorkesteritkin ovat nykyään hädässä uusiutumisen kanssa, erityisesti soittajistoon katsoen. Tämä on hälyttävä asia, joka olisi hyvä huomioida pienemmillä paikkakunnilla puhallinmusiikkikulttuurin säilymiseksi. Yhteistyö on tämän päivän orkesteritoiminnassa tärkeää, mutta koululaisorkesterit, lapsiin ja nuoriin panostaminen ovat avaintekijöitä puhallinmusiikin jatkumolle. Puhallinorkesteritoiminta innostaa alakoululaisia, kun heille voi antaa mahdollisuuden.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5304]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alkeispuhallinorkesterimusiikki ja pedagoginen tarkoituksenmukaisuus sen säveltämisessä
Ikonen, Janne (2018)Tutkin alkeispuhallinorkesterille tarkoitetun pedagogisen puhallinorkesterimusiikin säveltämistä. Ensisijaisena tutkimusaineistona käytän niitä vuosina 1997-2017 säveltämiäni puhallinorkesteriteoksia, joissa pedagoginen ... -
Instrumenttivalintojen syyt ja seuraukset puhallinsoittajilla
Raatikainen, Touko (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, joiden perusteella puhallinsoittajat ovat päätyneet soittamaan pääinstrumenttiaan. Aiempien tutkimusten perusteella useat eri tekijät ohjailevat instrumenttivalintaa, ... -
Instrumenttiopetuksen ja yhteissoiton yhdistyminen soitonopettajien näkökulmasta
Lahtinen, Anita (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää instrumenttiopetuksen ja yhteismusisoinnin yhdistymistä puhallin- soitinten opettajien yhteistyön kannalta. Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän perusteissa instrumenttiopetus ... -
Näin sävel soi askelten : soittajan kehittyminen musiikkioppilaitoksen puhallinorkestereissa
Takanen, Lassi (2024)Tutkimuksessani selvitän, mitä ovat ne puhallinsoittajan taidot, jotka täytyy hallita, että hän voi edetä orkesterihierarkiassa eteenpäin tasolta toiselle soittajauran ensimmäisinä vuosina. Perehdyn tähän aiheeseen ... -
Frigyes Hidas : viimeinen unkarilainen romantikko
Saarela, Eeva (2013)Frigyes Hidas (1928–2007) oli unkarilainen säveltäjä, muusikko ja kapellimestari. Tutkielmassa tarkastellaan hänen toimintaansa ensisijaisesti säveltäjänä ja lisäksi siihen sisältyy kattava teoslista. Hidasista ei ole ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.