Frigyes Hidas : viimeinen unkarilainen romantikko
Frigyes Hidas (1928–2007) oli unkarilainen säveltäjä, muusikko ja kapellimestari. Tutkielmassa tarkastellaan hänen toimintaansa ensisijaisesti säveltäjänä ja lisäksi siihen sisältyy kattava teoslista. Hidasista ei ole aiemmin tehty elämäkerrallista tutkimusta, joten tämä tutkielma toimii tien avaajana sellaiselle. Tutkielmassa aihetta lähestytään paitsi elämäkerrallisen tutkimuksen avulla, myös narratiivisen tutkimuksen ja muistitietotutkimuksen sekä mikrohistorian kautta. Aineisto koostuu pääasiassa haastatteluista, radio-ohjelmien nauhoitteista ja lehtiartikkeleista. Aineistoa on analysoitu paitsi sisällönanalyysin avulla, myös narratiivisen analyysin keinoin. Myös reseptioteoria on tärkeässä asemassa erityisesti lehtiarvosteluiden analysoinnissa.
Tutkielman perusteella Hidas osoittautui erityisesti merkittäväksi 1900- ja 2000-lukujen puhallinmusiikin säveltäjäksi sekä Unkarissa että muualla maailmassa. Hänen panoksensa puhallinorkesterimusiikin saralla on huomattava, erityisesti 1980-luvulla, jolloin puhallinorkestereille oli hyvin vähän omaa ohjelmistoa. Hidasista on annettu nykyhistoriassa kuva melko kevyen musiikin säveltäjänä. Tutkielman perusteella hän osoittautui kuitenkin hyvin monipuoliseksi säveltäjäksi, joka sävelsi kevyempää musiikkia (esim. televisiosarjoihin), mutta myös vakavampaa musiikkia, kuten Requiemin solisteille, kuorolle ja puhallinorkesterille. Säveltäjänä hänelle oli tärkeintä se, että yleisö halusi kuunnella hänen musiikkiansa.
Koska aiempi elämäkerrallinen tutkimus Hidasista puuttuu, jätti Pro gradu-tutkielman laajuus vielä monta näkökulmaa tähän säveltäjään avoimeksi. Jatkotutkimukselle on siis hyvin tilaa.
...
Muu nimeke
Vfiimeinen unkarilainen romantikkoAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alkeispuhallinorkesterimusiikki ja pedagoginen tarkoituksenmukaisuus sen säveltämisessä
Ikonen, Janne (2018)Tutkin alkeispuhallinorkesterille tarkoitetun pedagogisen puhallinorkesterimusiikin säveltämistä. Ensisijaisena tutkimusaineistona käytän niitä vuosina 1997-2017 säveltämiäni puhallinorkesteriteoksia, joissa pedagoginen ... -
Instrumenttivalintojen syyt ja seuraukset puhallinsoittajilla
Raatikainen, Touko (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, joiden perusteella puhallinsoittajat ovat päätyneet soittamaan pääinstrumenttiaan. Aiempien tutkimusten perusteella useat eri tekijät ohjailevat instrumenttivalintaa, ... -
Puhallinorkesteritoiminta alakoulun oppilaita innostamassa
Takanen, Lassi (2019)Käsittelen kandidaatintutkielmassani koulu- ja alkeispuhallinorkesteritoimintaa alakoululaisen oppilaan näkökulmasta. Perehdyn siihen, mitkä asiat vaikuttavat ensiksikin puhallinsoittimen soittoon ja miten oppimat taidot ... -
Sävellysten synty ja niiden merkityksellisyys tekijälleen
Haapamäki, Ella (2021)Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, miten sävellykset voivat syntyä ja minkälaisia merkityksiä tällä sävellysprosessilla, kuten myös lopputuotoksella, voi olla säveltäjälle. Tämän lisäksi tutkitaan myös yhdessä muiden ... -
Musiikillisten karakterien metamorfoosi : transformaatio- ja metamorfoosiprosessit Usko Meriläisen tuotannossa vuosina 1963-86
Laaksamo, Jouko (Jyväskylän yliopisto, 2004)Jouko Laaksamo tutkii Usko Meriläisen tuotantoa vuodesta 1963 alkaen, jolloin säveltäjä siirtyi rivimusiikista kohti vapaammin hahmottuvia musiikillisia rakenteita. Laaksamo tarkastelee musiikkianalyysin keinoin teosten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.