Show simple item record

dc.contributor.advisorVilli, Mikko
dc.contributor.authorValtonen, Oskari
dc.date.accessioned2019-04-24T07:25:59Z
dc.date.available2019-04-24T07:25:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63584
dc.description.abstractSelvitän tässä tutkielmassa, miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin (2018). Päätarkoituksenani on ymmärtää ilmiötä ja sen ilmenemistä mediaorganisaatioissa. Selvitän samalla, miltä journalististen 360°-sisältöjen lähitulevaisuus näyttää tämänhetkisen kontekstin pohjalta. Mediatalojen suhtautuminen aiheeseen on ollut hämärän peitossa, mikä luo mielenkiintoisen lähtökohdan tutkimukselle. Viittaan 360°-sisältöjen termillä sekä 360°-videoihin että 360°-valokuviin, koska käsite ottaa molemmat kuvamateriaalit huomioon. Tällaisia sisältötyyppejä voisi yleisesti luonnehtia kuvamateriaaliksi, jota voi katsoa mihin suuntaan vain. Tutkimukseni on laadullinen. Aineistoni muodostuu yhteensä viidestä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Valitsemani haastateltavat ovat Keskisuomalaisesta, Ylestä, Kalevasta, Turun Sanomista ja Helsingin Sanomista. Kaikissa näissä mediaorganisaatioissa on tehty 360°-sisältöjä ja mediatalojen asema uutisten tuottajana on Suomessa merkittävä. Analysoin aineistoni käyttämällä laadullista sisällönanalyysia. 360°-sisältöjen rooli mediataloissa on tällä hetkellä verkon rikastaminen ja lisäarvon tuottaminen, vaikka itse lisäarvosta ollaan vielä epävarmoja. Sisältöjen ei ole koettu lyöneen itseään läpi, vaan niitä pikemminkin vasta testataan, opetellaan ja jäsennellään tämänhetkisessä mediakentässä. Suurin syy 360°-sisältöjen tekemättä jättämiseen on resurssien puute. 360°-sisältöjen lähitulevaisuus nähdään heikoksi ja sisältötyypin katsotaan koskevan tulevaisuudessa enemmän valokuvaajien kuin toimittajien työtä.fi
dc.format.extent37
dc.language.isofi
dc.subject.other360
dc.subject.other360-video
dc.subject.other360-valokuva
dc.subject.otherVR
dc.subject.otherimmersiivinen journalismi
dc.title360°-sisältöjen keskiössä : miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904242251
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysovirtuaalitodellisuus
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysomediayhtiöt
dc.subject.ysovideo
dc.subject.ysovideolaitteet
dc.subject.ysosisältö
dc.subject.ysotoimittajat
dc.subject.ysotoimitustyö
dc.subject.ysoverkkojournalismi
dc.subject.ysoverkkotoimittajat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record