University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

“Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nivala, Maria
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä oppilaat ovat digilaitteitten käytöstä englannin opetuksessa ja miten hyödyllisinä he kokevat laitteiden käytön englannin oppimisen kannalta. Mediassa on keskitytty lähinnä digitaalisuuden haittapuolien tarkasteluun. Kuitenkin kansainväliset organisaatiot, kuten EU ja OECD, ovat vaatineet teknologian ottamista osaksi opetusta. Myös uusi opetussuunnitelma edellyttää TVT-taitojen kehittämistä sekä osana laaja-alaisia opintoja, että osana jokaista oppiainetta. Toteutin digijakson englannin oppitunneilla syyslukukaudella 2018. Jakson aikana oppilaat käyttivät kolmea eri sovellusta ja tekivät digitehtäviä. Jakson aikana tehtiin kolme eri projektia pareittain tai ryhmissä. 81 oppilasta luokilta 3-6 täytti digijakson jälkeen kyselylomakkeen, jossa kysyin heidän kokemuksiaan. Vastaukset käsiteltiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia metodeja käyttäen. Tuloksista voidaan todeta, että oppilaat pitivät digijaksosta huomattavan paljon. Suurin osa heistä koki myös oppineensa englantia jakson aikana, tosin koetun oppimisen määrässä oli variaatiota. Kvalitatiivisesta analyysista selvisi, että oppilaat arvostivat eniten sovellusten ominaisuuksia. Myös se, että tehtävien ja projektien tekeminen oli hauskaa, tuli perusteluissa usein ilmi. Hyödyllisyydestä kysyttäessä oppilaat mainitsivat vastauksissaan usein konkreettisen asian, jonka olivat oppineet tehtäviä tehdessään tai projektien aikana. Tulokset osoittavat, että digitalisen materiaalin käyttö opetuksessa voi olla oppilaiden mielestä sekä hauskaa että hyödyllistä. Opetuksen kannalta järkevä digilaitteiden käyttö edellyttää opettajalta usein aikaavievää perehtymistä ja suunnittelua. ...
Keywords
ICT digitalization digitization. English language learning and teaching oppiminen tieto- ja viestintätekniikka opetus digitalisaatio learning information and communications technology teaching and instruction digitalisation
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904172203

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24854]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies 

    Blomquist, Sofia (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ...
  • Let's go! : an early English language showering material package 

    Virtanen, Anssi (2022)
    Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ...
  • Fake it 'till you make it : helping foreign language trainee teachers use ICT confidently 

    Hirvonen, Kaisa (2017)
    Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeässä osassa, ja jokaisen kansalaisen tulee omata tarvittavat taidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen. Näitä tietoja ja taitoja opetellaan perusopetuksessa ...
  • Designing a mobile learning framework for a formal educational context 

    Rikala, Jenni (University of Jyväskylä, 2015)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre