“Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä oppilaat ovat digilaitteitten käytöstä englannin opetuksessa ja miten hyödyllisinä he kokevat laitteiden käytön englannin oppimisen kannalta. Mediassa on keskitytty lähinnä digitaalisuuden haittapuolien tarkasteluun. Kuitenkin kansainväliset organisaatiot, kuten EU ja OECD, ovat vaatineet teknologian ottamista osaksi opetusta. Myös uusi opetussuunnitelma edellyttää TVT-taitojen kehittämistä sekä osana laaja-alaisia opintoja, että osana jokaista oppiainetta.
Toteutin digijakson englannin oppitunneilla syyslukukaudella 2018. Jakson aikana oppilaat käyttivät kolmea eri sovellusta ja tekivät digitehtäviä. Jakson aikana tehtiin kolme eri projektia pareittain tai ryhmissä. 81 oppilasta luokilta 3-6 täytti digijakson jälkeen kyselylomakkeen, jossa kysyin heidän kokemuksiaan. Vastaukset käsiteltiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia metodeja käyttäen.
Tuloksista voidaan todeta, että oppilaat pitivät digijaksosta huomattavan paljon. Suurin osa heistä koki myös oppineensa englantia jakson aikana, tosin koetun oppimisen määrässä oli variaatiota. Kvalitatiivisesta analyysista selvisi, että oppilaat arvostivat eniten sovellusten ominaisuuksia. Myös se, että tehtävien ja projektien tekeminen oli hauskaa, tuli perusteluissa usein ilmi. Hyödyllisyydestä kysyttäessä oppilaat mainitsivat vastauksissaan usein konkreettisen asian, jonka olivat oppineet tehtäviä tehdessään tai projektien aikana. Tulokset osoittavat, että digitalisen materiaalin käyttö opetuksessa voi olla oppilaiden mielestä sekä hauskaa että hyödyllistä. Opetuksen kannalta järkevä digilaitteiden käyttö edellyttää opettajalta usein aikaavievää perehtymistä ja suunnittelua.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29762]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
Fake it 'till you make it : helping foreign language trainee teachers use ICT confidently
Hirvonen, Kaisa (2017)Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeässä osassa, ja jokaisen kansalaisen tulee omata tarvittavat taidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen. Näitä tietoja ja taitoja opetellaan perusopetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.