“Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä oppilaat ovat digilaitteitten käytöstä englannin opetuksessa ja miten hyödyllisinä he kokevat laitteiden käytön englannin oppimisen kannalta. Mediassa on keskitytty lähinnä digitaalisuuden haittapuolien tarkasteluun. Kuitenkin kansainväliset organisaatiot, kuten EU ja OECD, ovat vaatineet teknologian ottamista osaksi opetusta. Myös uusi opetussuunnitelma edellyttää TVT-taitojen kehittämistä sekä osana laaja-alaisia opintoja, että osana jokaista oppiainetta.
Toteutin digijakson englannin oppitunneilla syyslukukaudella 2018. Jakson aikana oppilaat käyttivät kolmea eri sovellusta ja tekivät digitehtäviä. Jakson aikana tehtiin kolme eri projektia pareittain tai ryhmissä. 81 oppilasta luokilta 3-6 täytti digijakson jälkeen kyselylomakkeen, jossa kysyin heidän kokemuksiaan. Vastaukset käsiteltiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia metodeja käyttäen.
Tuloksista voidaan todeta, että oppilaat pitivät digijaksosta huomattavan paljon. Suurin osa heistä koki myös oppineensa englantia jakson aikana, tosin koetun oppimisen määrässä oli variaatiota. Kvalitatiivisesta analyysista selvisi, että oppilaat arvostivat eniten sovellusten ominaisuuksia. Myös se, että tehtävien ja projektien tekeminen oli hauskaa, tuli perusteluissa usein ilmi. Hyödyllisyydestä kysyttäessä oppilaat mainitsivat vastauksissaan usein konkreettisen asian, jonka olivat oppineet tehtäviä tehdessään tai projektien aikana. Tulokset osoittavat, että digitalisen materiaalin käyttö opetuksessa voi olla oppilaiden mielestä sekä hauskaa että hyödyllistä. Opetuksen kannalta järkevä digilaitteiden käyttö edellyttää opettajalta usein aikaavievää perehtymistä ja suunnittelua.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29605]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ...