“Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä oppilaat ovat digilaitteitten käytöstä englannin opetuksessa ja miten hyödyllisinä he kokevat laitteiden käytön englannin oppimisen kannalta. Mediassa on keskitytty lähinnä digitaalisuuden haittapuolien tarkasteluun. Kuitenkin kansainväliset organisaatiot, kuten EU ja OECD, ovat vaatineet teknologian ottamista osaksi opetusta. Myös uusi opetussuunnitelma edellyttää TVT-taitojen kehittämistä sekä osana laaja-alaisia opintoja, että osana jokaista oppiainetta.
Toteutin digijakson englannin oppitunneilla syyslukukaudella 2018. Jakson aikana oppilaat käyttivät kolmea eri sovellusta ja tekivät digitehtäviä. Jakson aikana tehtiin kolme eri projektia pareittain tai ryhmissä. 81 oppilasta luokilta 3-6 täytti digijakson jälkeen kyselylomakkeen, jossa kysyin heidän kokemuksiaan. Vastaukset käsiteltiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia metodeja käyttäen.
Tuloksista voidaan todeta, että oppilaat pitivät digijaksosta huomattavan paljon. Suurin osa heistä koki myös oppineensa englantia jakson aikana, tosin koetun oppimisen määrässä oli variaatiota. Kvalitatiivisesta analyysista selvisi, että oppilaat arvostivat eniten sovellusten ominaisuuksia. Myös se, että tehtävien ja projektien tekeminen oli hauskaa, tuli perusteluissa usein ilmi. Hyödyllisyydestä kysyttäessä oppilaat mainitsivat vastauksissaan usein konkreettisen asian, jonka olivat oppineet tehtäviä tehdessään tai projektien aikana. Tulokset osoittavat, että digitalisen materiaalin käyttö opetuksessa voi olla oppilaiden mielestä sekä hauskaa että hyödyllistä. Opetuksen kannalta järkevä digilaitteiden käyttö edellyttää opettajalta usein aikaavievää perehtymistä ja suunnittelua.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fake it 'till you make it : helping foreign language trainee teachers use ICT confidently
Hirvonen, Kaisa (2017)Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeässä osassa, ja jokaisen kansalaisen tulee omata tarvittavat taidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen. Näitä tietoja ja taitoja opetellaan perusopetuksessa ... -
Designing a mobile learning framework for a formal educational context
Rikala, Jenni (University of Jyväskylä, 2015) -
"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
Oksanen, Salla (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ... -
Onnistuminen työelämän tiimeissä
Raappana, Mitra (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Framework for the conversion of RDI project outputs into educational material
Jolkkonen, Tomi; Nikula, Petri; Myllymäki, Mikko; Hakala, Ismo (IEEE, 2023)To equip students with current tools and skills, educators must offer training that is relevant to the business world and keeps pace with technological development. Information and Communication Technology (ICT) skills are ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.