"Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin" : ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta
Vaikka suomalaisten nuorten hyvinvoinnissa on 2000-luvulla tapahtunut positiivista kehitystä, on esimerkiksi nuorten elintavoissa vielä monia kehityskohteita. Toisen asteen koulutuksessa ammatillisessa oppilaitoksessa ja lukiossa opiskelevien nuorten välillä on systemaattisia eroja lukiolaisten hyväksi. Erityisesti ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten hyvinvoinnin tukemiseen tulisikin kiinnittää huomiota, ja yhtenä menetelmänä tähän on hyvinvointivalmennus. Nuorten hyvinvoinnin tukemisessa hyvinvointivalmennus on kuitenkin vielä vähän käytetty menetelmä ja toisen asteen oppilaitoksissa toteutetuista hyvinvointivalmennuksista ei löydy aiemmasta kirjallisuudesta tietoa.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten kokemuksia omassa oppilaitoksessaan toteutetusta eBoss-hyvinvointivalmennuksesta. Tutkimuksen aineistona käytettiin eBoss-hyvinvointivalmennukseen osallistuneiden nuorten (N=62) yksilöteemahaastatteluita. Tutki-musaineisto kerättiin keväät 2017 aikana. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Nuoret kokivat, että valmennus kannusti muutokseen esimerkiksi tavoitteen asettamisen myötä. Omassa hyvinvoinnissa havaittiin pääosin positiivisia muutoksia muun muassa elintavoissa ja arjessa jaksamisessa. Nuoret kokivat saaneensa sosiaalista tukea valmennuksen aikana niin vertaisilta kuin valmentajiltakin. Aktiivisuusrannekkeen ja mobiilisovellusten käytössä kohdattiin monia haasteita, mutta ne nähtiin myös hyödyllisenä oman hyvinvoinnin tukemisessa. Vaikka valmennuksen sisältö koettiin pääosin mieluisaksi, nähtiin valmennuksen käytännön järjestelyissä vielä kehityskohteita esimerkiksi aikataulutuksessa ja viestinnässä.
Hyvinvointivalmennus on lupaava menetelmä ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Valmennuksen suunnittelussa ja toteutuksessa tulisi kuitenkin huomioida vielä paremmin kohderyhmän tarpeet. Jatkotutkimusta tarvitaan hyvinvointivalmennuksen vaikuttavuudesta nuorten kohderyhmässä.
...
Even though there has occurred many positive changes in well-being of Finnish youth in the
21st century there are still many targets for development in well being of youth for example in
the area of health behaviour. The differences in well being between the students in high
school and in vocational school are systematic for instance in the area of health behavior.
There is a need to target this issue and one potential method for supporting well being is wellness coaching. It has not yet been studied in school environment in improving well being of
healthy youth.
The aim of this master’s thesis was to describe the experiences of the vocational school students over the school-based eBoss -wellness coaching program that was aimed at improving
vocational school students’ well being. Qualitative data was gathered during spring 2017 by
semi-structured interviews (N=62). The data was analyzed using inductive qualitative content
analysis method.
The students felt that participating in the wellness coaching gave them tools to initiate changes in their well being and they noticed many, mainly positive changes in the areas of health
behaviour, coping in everyday life, emotional well being and social well being. Wellness
coaching was also a source of social support for youth. The students faced many challenges in
using activity tracker and mobile applications but they also perceived them useful in some
extent for supporting one’s well being. Even though the students felt that the content of the
wellness coaching was pleasing, they thought that there were still many targets for development, for example in the areas of scheduling and communication, in the implementation of the
wellness coaching.
According to these results wellness coaching might be a potential school-based method for
supporting vocational school’s students’ well being. The implementation of this wellness
coaching method needs some modification so that it suits better to the students’ needs. There
is a need for further research on the effectiveness of wellness coaching in this target group.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaitoshenkilökunta hyvinvointivalmentajina : valmentajien näkemyksiä eBoss - Hyvinvointivalmennusta nuorille -hankkeesta
Partanen, Niina (2019)Ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien nuorten hyvinvointia ja hyvinvointia edistävien terveystottumusten muutoksia on syytä tukea, sillä siten voidaan edistää heidän hyvinvointiaan ja työkykyään paitsi nykyhetkessä ... -
Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta
Makkonen, Pete (2018)Tämän tutkielman kohteena olivat ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta. Tutkielma oli laadullinen, aineistolähtöinen ja tutkimusstrategialtaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkielman aineisto ... -
Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö opetuksen järjestämisessä
Mäensivu, Kirsti; Mäenpää, Heini; Määttä, Matti; Volanen, Matti Vesa; Knubb-Manninen, Gunnel; Mehtäläinen, Jouko; Räisänen, Anu (Koulutuksen arviointineuvosto, 2007) -
Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia
Hannuksela, Emmi (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien ... -
Ammatillisen äidinkielen oppimateriaali : vapaus, vastuu ja pedagoginen rakkaus opetuksen lähtökohtina
Partiainen, Senna (2018)Tiivistelmä – Abstract Tutkielma on monimuotogradu, joka koostuu teoreettisesta ja analyyttisesta kirjallisesta osasta sekä ammatillisen äidinkielen oppimateriaalista kahdelle opintojaksolle. Tavoitteena on ollut tuottaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.