Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKettunen, Tarja
dc.contributor.authorNieminen, Nadia
dc.date.accessioned2019-04-17T05:20:41Z
dc.date.available2019-04-17T05:20:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63511
dc.description.abstractVaikka suomalaisten nuorten hyvinvoinnissa on 2000-luvulla tapahtunut positiivista kehitystä, on esimerkiksi nuorten elintavoissa vielä monia kehityskohteita. Toisen asteen koulutuksessa ammatillisessa oppilaitoksessa ja lukiossa opiskelevien nuorten välillä on systemaattisia eroja lukiolaisten hyväksi. Erityisesti ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten hyvinvoinnin tukemiseen tulisikin kiinnittää huomiota, ja yhtenä menetelmänä tähän on hyvinvointivalmennus. Nuorten hyvinvoinnin tukemisessa hyvinvointivalmennus on kuitenkin vielä vähän käytetty menetelmä ja toisen asteen oppilaitoksissa toteutetuista hyvinvointivalmennuksista ei löydy aiemmasta kirjallisuudesta tietoa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten kokemuksia omassa oppilaitoksessaan toteutetusta eBoss-hyvinvointivalmennuksesta. Tutkimuksen aineistona käytettiin eBoss-hyvinvointivalmennukseen osallistuneiden nuorten (N=62) yksilöteemahaastatteluita. Tutki-musaineisto kerättiin keväät 2017 aikana. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Nuoret kokivat, että valmennus kannusti muutokseen esimerkiksi tavoitteen asettamisen myötä. Omassa hyvinvoinnissa havaittiin pääosin positiivisia muutoksia muun muassa elintavoissa ja arjessa jaksamisessa. Nuoret kokivat saaneensa sosiaalista tukea valmennuksen aikana niin vertaisilta kuin valmentajiltakin. Aktiivisuusrannekkeen ja mobiilisovellusten käytössä kohdattiin monia haasteita, mutta ne nähtiin myös hyödyllisenä oman hyvinvoinnin tukemisessa. Vaikka valmennuksen sisältö koettiin pääosin mieluisaksi, nähtiin valmennuksen käytännön järjestelyissä vielä kehityskohteita esimerkiksi aikataulutuksessa ja viestinnässä. Hyvinvointivalmennus on lupaava menetelmä ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Valmennuksen suunnittelussa ja toteutuksessa tulisi kuitenkin huomioida vielä paremmin kohderyhmän tarpeet. Jatkotutkimusta tarvitaan hyvinvointivalmennuksen vaikuttavuudesta nuorten kohderyhmässä.fi
dc.description.abstractEven though there has occurred many positive changes in well-being of Finnish youth in the 21st century there are still many targets for development in well being of youth for example in the area of health behaviour. The differences in well being between the students in high school and in vocational school are systematic for instance in the area of health behavior. There is a need to target this issue and one potential method for supporting well being is wellness coaching. It has not yet been studied in school environment in improving well being of healthy youth. The aim of this master’s thesis was to describe the experiences of the vocational school students over the school-based eBoss -wellness coaching program that was aimed at improving vocational school students’ well being. Qualitative data was gathered during spring 2017 by semi-structured interviews (N=62). The data was analyzed using inductive qualitative content analysis method. The students felt that participating in the wellness coaching gave them tools to initiate changes in their well being and they noticed many, mainly positive changes in the areas of health behaviour, coping in everyday life, emotional well being and social well being. Wellness coaching was also a source of social support for youth. The students faced many challenges in using activity tracker and mobile applications but they also perceived them useful in some extent for supporting one’s well being. Even though the students felt that the content of the wellness coaching was pleasing, they thought that there were still many targets for development, for example in the areas of scheduling and communication, in the implementation of the wellness coaching. According to these results wellness coaching might be a potential school-based method for supporting vocational school’s students’ well being. The implementation of this wellness coaching method needs some modification so that it suits better to the students’ needs. There is a need for further research on the effectiveness of wellness coaching in this target group.en
dc.format.extent86
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherhyvinvointivalmennus
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.title"Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin" : ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904172202
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysohyvinvointi (terveydellinen)
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoammatilliset oppilaitokset
dc.subject.ysovalmennus
dc.subject.ysooppilaitokset
dc.subject.ysonuoruus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot