Show simple item record

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja
dc.contributor.authorSilvonen, Anni
dc.date.accessioned2019-04-16T06:04:20Z
dc.date.available2019-04-16T06:04:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63505
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten tukimalli vastaa oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin sekä millainen merkitys tukimallilla on oppimisen edistymisen ja tuen toteutumisen arvioinnin näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimusaineisto kerättiin Suomen lisäksi Ruotsista sähköisellä e-kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui yhteensä 17 erityisopettajaa. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysinä. Tutkimuksen tulokset toivat esille monia yhteneväisyyksiä kansallisen koulutus- ja erityisopetusjärjestelmän nykytilasta Suomessa ja Ruotsissa. Koulutuksellinen inkluusion malli näyttäytyi maiden välillä samankaltaisena, tunnistaen oppimisen tuen tarpeiden vaihtelevuuden sekä tuoden esille opetuksen tukirakenteiden monipuolisuutta. Oppimisen ja koulunkäynnin tukimallissa yksilölliset järjestelyt vastasivat sekä erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden, että nopeasti oppivien ja taitavien oppijoiden tarpeisiin. Tukimallin merkitys tunnistettiin voimavarana oppimisen edistymiselle sekä edellytyksenä tuen yksilöllisyydelle. Oppimisen tukikeinoja ja erityisopetusta käsittelevä tutkimusaihe on inklusiivisen koulutuksen kehittämisen näkökulmasta merkityksellinen. Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään koulutuspolitiikan ja koulutuksen kehittämislinjausten tavoite tukea ja edistää yksilöllisen oppimisen mahdollisuuksia koulutusjärjestelmässä, mahdollistaen opetuksen yksilöllistämisen ja eriyttämisen. Asiasanat: inklusiivinen koulutus, oppimisen ja koulunkäynnin tuki, oppimisen arviointi, opetuksen ja oppimisen yksilöllistäminenfi
dc.format.extent44
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherinklusiivinen koulutus
dc.subject.otheroppimisen ja koulunkäynnin tuki
dc.subject.otheroppimisen arviointi
dc.subject.otheropetuksen ja oppimisen yksilöllistäminen
dc.titleKohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904162188
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoyleisopetus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record