Tutkielma kuvataidepsykoterapeutin työn ja ammatillisen identiteetin kokemuksista
Kuvataidepsykoterapia on kuvallista psykoterapiaa, jossa terapeutin ja asiakkaan lisäksi on kolmas ulottuvuus,
eli kuva. Tässä tutkielmassa analysoidaan suomalaisten kuvataidepsykoterapeuttien työkokemuksia ja ammatillista identiteettiä. Lähtökohta tarkastelulle on se, että ammatillinen identiteetti on narratiivinen eli se rakentuu haastateltavien kerronnassa.
Tutkielman aineisto koostuu haastatteluista. Tutkittavilla on ollut vapaus valita henkilöhaastattelun tai sähköpostitse toteutetun, lomakemuotoisen haastattelun väliltä. Kaikki haastateltavat ovat vastanneet samoihin haastattelukysymyksiin. Äänitettyjä haastatteluja aineistossa on yhteensä kolme. Lomakemuotoisia haastatteluja on puolestaan yhteensä viisi. Samoja tutkittavia on haastateltu toisessa vaiheessa uudelleen. Aineiston analyysin metodina on lähiluku, jossa analysoidaan haastateltavien kerronnassa syntyviä merkityksiä.
Haastatteluissa selvitettiin mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, millaiseksi tutkittavat kokevat kuvataidepsykoterapeutin ammatin. Haastateltavat merkityksellistävät ammattiaan sen hoidollisten ulottuvuuksien kautta. Kuvataidepsykoterapia on ammatti, jossa haastateltavat kokevat oppivansa ja kehittyvänsä jatkuvasti. Haastateltavien kerronnassa korostuvat myös tietyt persoonalliset, ammatissa hyväksi koetut ominaisuudet, kuten luovuus tai herkkyys. Ammatillinen identiteetti on haastateltaville jatkuva oppimisen prosessi, johon liittyvät aiemmat ammatilliset tarinat ja työkokemukset.
Tutkielma osoittaa, että ammatillinen identiteetti rakentuu niin sosiaalisista, kuin persoonallisista ulottuvuuksista. Etnologiassa ja antropologiassa identiteettejä tarkastellaan myös kulttuurisina. Haastateltavien työkokemukset ja ammatillinen identiteetti konstruoituvat siis sosiaalisen, persoonallisen ja kulttuurisen vuoropuheluna.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työläistausta osana luokanopettajan ammatti-identiteetin muodostumista
Hakala, Emilia; Holopainen, Stiina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työläistaustaisten luokanopettajien yhteiskuntaluokkakokemusta, uravalintaa ja ammatti-identiteetin muodostumista. Tutkimuksessa haluttiin tuoda esiin työläistaustaisten ... -
Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Kallio, Charlotta (2022)Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja… oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
Ranta, Pauliina; Mustonen, Rita (2020)Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sekä yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille järjestettävää opetusta. Se tarjoaa oppilaille tietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sekä koulussa olemiseen, ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.