Lukiolaisten alentuneeseen opiskelukykyyn yhteydessä olevat tekijät ja erityisopetuksen merkitys
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opiskelukyvyn alentumiseen yhteydessä olevia tekijöitä sekä opiskelukyvyn kohentamista lukion erityisopetuksessa. Lisäksi tarkastelin keinoja, joilla lukiossa on pyritty tunnistamaan niitä opiskelijoita, joilla opiskelukyky on laskenut.
Kyseessä on tapaustutkimus, joka on toteutettu laadullisin menetelmin ja sisältää fenomenologisia piirteitä. Haastattelin teemahaastattelun avulla kahta lukion opinto-ohjaajaa ja psykologia sekä kolmea lukion erityisopettajaa. Aineiston analysoimisessa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tuloksista esiin nousi opiskelukykyä alentavina sisäisinä tekijöinä lukion ulkopuoliseen toimintaan ja persoonallisuuteen yhteydessä olevat tekijät sekä haasteet kognitiivisissa taidoissa ja terveyskäyttäytymisessä. Ulkoisiin tekijöihin sisältyivät lukioon, perheeseen ja yhteiskuntaan kytkeytyvät tekijät. Opiskelukyvyn alentumista pyrittiin tunnistamaan tiedonvälityksen, lukiolaisista huolehtimisen ja heidän osallistamisen avulla. Lukion erityisopettajan rooli opiskelukyvyn tukemisessa koettiin merkittävänä lukiolaisten opiskelun sekä myönteisen asenteen vahvistamisessa. Erityisopettajan työnkuva itsessään piti sisällään myös tekijöitä kuten lempeä lähestymistapa ja yhteistyö huoltajien kanssa, joidenka ajateltiin olevan merkittäviä opiskelijoiden tukemisessa. Erityispedagogisia keinoja toivottiin hyödynnettävän myös aineopettajien opetuksessa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että opiskelukyvyn alentumiseen on yhteydessä monet eri syyt. Lukion erityisopetus on merkittävä osa lukiolaisten tukemista ja sen tulisi olla monipuolista sekä riittävää, jotta se palvelisi mahdollisimman monia tukea tarvitsevia yksilöitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fysioterapeuttiopiskelijoiden moniammatilliseen osaamiseen yhteydessä olevat tekijät
Tervonen, Kirsi (2024)The use of interdisciplinary skills in the rehabilitation process aims to improve the appropriate use of health professionals' skills for the benefit of the rehabilitated person and to reduce the burden on the health system. ... -
”Pukukopissa on varmasti vertaillu itteensä muihin ja on sit poseerattu peilin edessä. Et se on semmonen poikien juttu.” : itsetuntoon ja kehonkuvaan vaikuttavat tekijät liikuntatunneilla lukiolaisten kokemana
Jaatinen, Sanna; Kainulainen, Saara (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia lukiolaisilla on itsetuntoa ja kehonkuvaa rakentavista sekä heikentävistä tekijöistä liikuntatunneilla. Tutkielmassa käytettiin laadullista ... -
Lukiolaisten hyvinvoinnin kokemuksia lukioaikana
Koivula, Elina (2012) -
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja osa-aikaisen erityisopetuksen toteuttajana
Kukkonen, Pihla (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella osa-aikaista erityisopetusta varhaiskasvatuksen erityisopettajien toteuttamana. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla tavoilla erityisopettajat toteuttavat osa-aikaista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.