University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa

Icon
965.6Kb

Authors
Tengvall, Noora
Date
2018
Discipline
Suomen kieliFinnish
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Luku- ja kirjoitustaidottomien aikuisten maahanmuuttajien opetuksessa yksi suurimmista haasteista on sopivien oppimateriaalien saatavuus. Erityisen vähän lukutaito-oppijoille on tarjolla verkko-oppimateri- aaleja, vaikka niitä tarvittaisiin digitaalisten tekstitaitojen kehittämiseksi. Kansainvälisessä kehittämishankkeessa luotu DigLin-verkko-oppimisympäristö pyrkii mahdollistamaan lukutaito-oppijoille itsenäisen verkko-oppimisen. Tutkin sitä, miten DigLiniä Suomessa käyttäneet oppijat ja opettajat kokivat DigLinin. Tutkimusaineistonani toimivat Taina Tammelin-Laineen vuonna 2015 tekemät oppijoiden ja opettajien haastattelut, joiden äänitallenteet ja litteraatit sain haltuuni. Aineiston analyysi rakentuu sisällönanalyysin pohjalle. Lisäksi hyödynnän pedagogisen käytettävyyden käsitettä sekä omia käyttökokemuksiani DigLinistä lukutaito-opetuksessa. Haastatteluissa käsiteltiin useita teemoja, jotka jaottelin kolmeen ryhmään analyysia varten. DigLinin parissa opitun selvittämiseksi tarkastelin oppijoiden ja opettajien kertomaa siitä, kuinka oppijat käyttivät DigLiniä, sekä heidän kuvaustaan siitä, vaikuttiko DigLinin käyttö oppijoiden oppimiseen tai opiskelutaitoihin. DigLinin käytettävyyden yhteydessä analysoin myös käyttäjien kohtaamia ongelmia sekä heidän tunteitaan ja motivaatiotaan. Lopuksi keräsin yhteen DigLinin kehittämisideoita ja pohdin lukutaito-oppijoiden mahdollisuuksia hyödyntää oppimisteknologiaa. Tutkimukseni tulokset vahvistavat muussa DigLiniä koskevassa raportoinnissa kerrottua: DigLin on pääosin toimiva oppimisympäristö kohderyhmälleen. DigLiniä käyttäneiden opettajien ja oppijoiden havainnot ja kokemukset ovat jossain määrin erilaisia. Opettajien suhtautuminen oppimisympäristöön on kriittisempi. Kehittämisideoiden runsaus osaltaan osoittaa, että lukutaito-oppijoille kaivataan lisää mahdollisuuksia verkko-oppimiseen. ...
Keywords
lukutaito oppimisympäristö oppiminen maahanmuuttajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904032056

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta 

    Valtanen, Katja (2010)
    Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ...
  • Verkko-opetuksen kehittäminen : case Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampus 

    Kangas, Sami; Pinola, Satu (2016)
    Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Oulaisten kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan käyttöä osana opiskelua sekä kokemuksia verkko-opiskelusta. ...
  • Verkko-oppimisympäristöjen omaksuminen 

    Lahtinen, Elina (2018)
    Suurin osa opiskelusta tapahtuu nykyään internetin välityksellä verkko-oppimisympäristöissä ja monet korkeakoulut ovat huomanneet, että opetus kannattaa siirtää verkko-oppimisympäristöihin, sillä niiden on havaittu parantavan ...
  • Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa 

    Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014)
  • Musiikkia koronan aikaan ; musiikinopettajien kokemuksia poikkeustilan aikaisesta etäopetuksesta 

    Pyykkönen, Heikki (2020)
    Tutkielmani käsittelee COVID-19 -koronaviruspandemian hidastamiseksi asetetun valtiollisen poikkeustilan nojalla voimaan tullutta etäopetusvelvoitetta keväällä 2020 ja musiikinopettajien kokemuksia sen vaikutuksesta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre