Perustaidot haltuun : älypuhelin osana aikuisten lukutaito-oppijoiden monilukutaitoa
Bogdanoff, M., Vaarala, H., & Tammelin-Laine, T. (2019). Perustaidot haltuun : älypuhelin osana aikuisten lukutaito-oppijoiden monilukutaitoa. Kielikukko, 39(2), 2-9.
Published in
KielikukkoDate
2019Copyright
© Kirjoittajat & Finra ry, 2019.
Jyväskylän yliopistossa pilotoidaan uudenlaista täydennyskoulutusta aikuisten maahanmuuttajien opettajille ja ohjaajllle. Verkkopainotteisen koulutuksen aikana osallistujat rakentavat yhdessä tietoa luku- ja kirjoitustaidon, matemaattisten ja tietoteknisten taitojen sekä opiskelutaitojen opetuksesta. Kerromme artikkelissamme ensin Perustaidot haltuun -täydennyskoulutuskokonaisuudesta. Sen jälkeen pohdimme sitä, millaista monilukutaitoa luku- ja kirjoitustaitoa opiskeleva aikuinen tarvitsee erityisesti käyttäessään älypuhelinta. Lopuksi pohdimme aikuisen lukutaito-oppijan kielitaitotarpeita.
Publisher
Finra ryISSN Search the Publication Forum
0780-0940Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/32111735
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Centre for Economic Development, Transport and the Environment of North OstrobothniaFunding program(s)
ESF European Social Fund, React-EULicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Älypuhelimet aikuisten lukutaito-oppijoiden vapaa-ajalla
Vaarala, Heidi; Bogdanoff, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Aikuiset lukutaito-oppijat käyttävät älypuhelimia näppärästi ja ovat erilaisten sovellusten keskellä kuin kotonaan. Mitä nämä opiskelijat kertovat puhelimen käytöstään vapaa-ajalla? Entä miten tätä tietoa ja taitoa voisi ... -
Tietoa antavan tekstin ymmärrettävyys aikuisten alkeistason S2-oppijoiden näkökulmasta
Kananen, Laura; Tuisku, Sara (2014) -
Aikuisten S2-oppijoiden kuulumisen rakentuminen paikallisissa toimintayhteisöissä
Koskela, Weera (2023)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen, miten aikuisten suomi toisena kielenä -oppijoiden kuuluminen rakentuu toimintayhteisöissä Suomessa ja miten niiden kielelliset käytänteet vaikuttavat tähän. Tutkielman aineisto ... -
Aikuisten S2-oppijoiden kielenoppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa
Kastari, Mervi (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2019)Artikkeli käsittelee oppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa kotoutumiskoulutuksen lukupiirissä. Aineistona ovat lukupiirien 24 osallistujan haastattelut. Haastattelut on tehty osallistujien toisella ... -
Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä
Törmänen, Sanni (2021)Tutkielmassani tarkastelen aikuisten S2-lukutaito-oppijoiden digitaalisia tekstitaitoja, jotka ovat tämän päivän tietoyhteiskunnassa perinteisen luku- ja kirjoitustaidon ohella tärkeitä kansalaistaitoja. Aikuiset ...