dc.contributor.advisor | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Manninen, Janni | |
dc.contributor.author | Nuutinen, Taina | |
dc.date.accessioned | 2019-04-02T11:35:51Z | |
dc.date.available | 2019-04-02T11:35:51Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63342 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin matemaattisen oppimisympäristön yh-
teyttä lasten matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana.
Tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin kotona tapahtuva matemaattisiin il-
miöihin tutustuminen sekä äidin kotitehtävätilanteisiin osallistuminen olivat
yhteydessä lapsen lukujono- ja aritmeettisiin taitoihin ensimmäisellä luokalla.
Lisäksi selvitettiin, missä määrin äidin koulutustaso oli yhteydessä kotitehtävä-
tilanteisiin osallistumiseen. Tutkimus on osa laajempaa Teacher and Student
Stress and Interaction in Classroom (TESSI) – tutkimushanketta. Tutkimukseen
osallistui 512 ensimmäisen luokan oppilasta äiteineen. Lasten matemaattisia
taitoja mitattiin yksilö- ja ryhmätestein kaksi kertaa lukuvuoden aikana. Lisäksi
äidit täyttivät matemaattista kotiympäristöä kartoittavan kyselylomakkeen.
Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista
regressioanalyysia.
Peruslaskutoimitusten harjoitteleminen kotona oli yhteydessä lasten luku-
jono- ja aritmeettisiin taitoihin keväällä, kun syksyn taitotaso huomioitiin. Mitä
vähemmän äiti osallistui kotitehtävätilanteissa, sitä paremmat olivat lapsen ma-
temaattiset taidot keväällä, kun aiemmat taidot huomioitiin. Lisäksi havaittiin,
että mitä korkeampi koulutustaso äidillä oli, sitä vähemmän hän osallistui koti-
tehtävätilanteisiin. Tutkimus osoittaa, että olisi tärkeää lisätä vanhempien tie-
toisuutta siitä, miten lapsen matemaattisten taitojen kehitystä voitaisiin kotona
parhaiten tukea. | fi |
dc.format.extent | 55 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kodin matemaattinen oppimisympäristö | |
dc.subject.other | kotitehtävätilanteisiin osallistuminen | |
dc.subject.other | lukujonotaidot | |
dc.subject.other | aritmeettiset taidot | |
dc.subject.other | alkuopetus. | |
dc.title | Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201904022033 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | lukujonot | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |