dc.contributor.author | Moilanen, Hannu | |
dc.contributor.author | Äyrämö, Sami | |
dc.contributor.author | Kankaanranta, Marja | |
dc.contributor.editor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.editor | Tarnanen, Mirja | |
dc.date.accessioned | 2019-04-02T10:08:51Z | |
dc.date.available | 2019-04-02T10:08:51Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Moilanen, H., Äyrämö, S., & Kankaanranta, M. (2019). Fysiikkaa liikkuen : 7-luokkalaisten oppilaiden ja opettajien kokemuksia kehollisesta opetuksesta fysiikassa. In M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), <i>Tutkimuksesta luokkahuoneisiin</i> (pp. 299-324). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 15. <a href="http://hdl.handle.net/10138/298542" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/298542</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_28937702 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_80765 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63336 | |
dc.description.abstract | Nuorten liikkumattomuus ja poikien motivaation hiipuminen luonnontieteitä
kohtaan ovat nousseet esille viimeaikaisissa kansallisissa kyselyissä. Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma ja Liikkuva koulu-ohjelma pyrkivätkin jalkauttamaan lisää toiminnallisia työtapoja tavallisille oppitunneille, jotta opetuksen
kokemuksellisuus ja oppilaiden koulupäivän aikainen fyysinen aktiivisuus lisääntyisi. Liikunnan vaikutusta aivoihin ja oppimiseen on tutkittu laajasti viimeisen
kahden vuosikymmenen aikana, mutta liikunnallistavien opetusmenetelmien
vaikutuksesta oppilaiden oppimiskokemukseen on vielä vähän tutkimusta suomalaisen tiedeopetuksen kentällä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kehittää uusia kehon liikettä hyödyntäviä fysiikan opetusmenetelmiä ja tutkia, miten oppilaat kokevat erilaisen tavan
opiskella fysiikkaa. Oppilaat osallistuivat vuosina 2016-2018 keskisuomalaisessa
koulussa seitsemäsluokkalaisille järjestettyyn kahden tunnin mittaiseen ”Fysiikkaa liikkuen” –työpajaan. Tutkimuksessa selvitettiin, esiintyikö 7. luokkalaisten
kokemuksissa suhteessa työpajaan muutoksia vuosien 2016 – 2018 välillä ja oliko uusi opetussuunnitelma ja Liikkuva koulu-ohjelma vaikuttanut liikunnallisten
työtapojen käytön lisääntymiseen tiedeopetuksessa oppilaiden näkökulmasta.
Lisäksi tutkimuksessa vertailtiin, oliko sukupuolella ja koulumenestyksellä vaikutusta opetusmenetelmien kokemiseen. Tutkimuksessa selvitettiin myös kyselyn
avulla työpajaa valvovien opettajien suhtautumista liikunnallistavien työtapojen käyttöön sekä heidän havaintojaan oppilaiden toiminnasta työpajan aikana. Lisäksi menetelmällisenä kysymyksenä tutkittiin, miten oppilaita voidaan
kyselylomakkeen vastausten perusteella ryhmitellä eri kategorioihin ei-ohjatun
koneoppimisen avulla.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä “Fysiikkaa liikkuen”-työpajan
300
Ainedidaktisen tutkimusseuran tutkimuksia 15
yhteydessä. Kyselyyn vastasi yhteensä 351 oppilasta, josta poikia oli 47 prosenttia ja tyttöjä 53 prosenttia. Aineisto analysoitiin tilastollisten hypoteesitestien ja
klusterianalyysin keinoin. Tulosten mukaan 80,9 % oppilaista koki, että työpajan
oppilastyöt tuntuivat mielekkäämmiltä kuin perinteiset luokassa tehdyt fysiikan
oppilastyöt eikä oppilaiden työpajan kokemisessa tapahtunut muutoksia vuosien 2016 – 2018 välillä. Liikunnallisten työtapojen käyttö ei ollut lisääntynyt tiedeopetuksessa vuosina 2016-2018. Myöskään tyttöjen ja poikien suhtautumisessa
työpajaan ei ilmennyt eroja, eikä oppilaan itseraportoidulla koulumenestyksellä
ollut vaikutusta kokemuksiin työpajasta. Vuonna 2018 kyselyyn vastanneista
opettajista 62,5 prosenttia koki, että opetuksen liikunnallistamisesta on heille
hyötyä omassa oppiaineessaan. Ongelmaksi opettajat kokivat ylimääräisen levottomuuden oppilaissa, mitä työtapojen käyttö aiheuttaa. Klusterianalyysissa
aineistosta nousi esille kolme toisistaan eroavaa oppilasryhmää: positiivisesti
työpajaan suhtautuvien tunne-kehollisten oppilaiden ryhmä (n=201), kiireellä
kyselyyn vastaajien ryhmä (n=99) ja kielteisimmin työpajan sisältöihin suhtautuvien ryhmä (n=45).
Tutkimus osoittaa, että oppilaat kokevat keholliset työtavat yhtä positiivisina sukupuolesta tai koulumenestyksestä riippumatta ja näin ollen voisivat motivoida
luonnontieteiden opiskeluun poikia ja heikompia oppilaita, joille luonnontieteiden abstraktien käsitteiden opiskelu perinteisin opetusmenetelmin on haastavampaa. Klusterianalyysi voi tarjota opettajalle uusia työkaluja, joilla muodostaa tietoa oppilaista ja opetuksen vaikuttavuudesta. Jotta uudet keholliset
opetusmenetelmät leviäisivät kouluihin vielä laajemmin, opettajankoulutuksen
tulisi tarjota tuleville opettajille lisää tutkittua tietoa menetelmien hyödyistä,
sekä antaa konkreettisia käytännön työkaluja opetuksen liikunnallistamiseen eri
oppiaineissa. | fi |
dc.format.extent | 481 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Tutkimuksesta luokkahuoneisiin | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/298542 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kehollinen oppiminen | |
dc.subject.other | bodily learning | |
dc.subject.other | science teaching | |
dc.title | Fysiikkaa liikkuen : 7-luokkalaisten oppilaiden ja opettajien kokemuksia kehollisesta opetuksesta fysiikassa | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902251645 | |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Normaalikoulu | fi |
dc.contributor.laitos | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.laitos | Teacher Training School | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.date.updated | 2019-02-25T13:15:08Z | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-26-4 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 299-324 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.relation.numberinseries | 15 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | oppimiskokemukset | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | luonnontieteet | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16215 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6227 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |