dc.contributor.author | Nikkola, Tiina | |
dc.contributor.editor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.editor | Tarnanen, Mirja | |
dc.date.accessioned | 2019-04-02T09:51:55Z | |
dc.date.available | 2019-04-02T09:51:55Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Nikkola, T. (2019). Kirjoittamisen opettamisen disiplinaarisista kamppailuista. In M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), <i>Tutkimuksesta luokkahuoneisiin</i> (pp. 183-200). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 15. <a href="http://hdl.handle.net/10138/298542" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/298542</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_28937885 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63335 | |
dc.description.abstract | Kirjoittamisen rooli koulutuksen kaikilla tasoilla perusopetuksesta korkeakouluun on monimutkainen, hieman provosoivasti sen voi sanoa jopa perversoituneen. Kirjoittaminen on yhä vahvemmin mittaamisen, arvioinnin ja hallinnan
väline. Kirjoittamisen roolilla opettajankoulutuksessa on suoria vaikutuksia
siihen, miten tulevat opettajat toimivat koulussa. Keskityn artikkelissa kirjoittamisen opettamisen ja opiskelun disiplinaaririsiin kamppailuihin. Disipliini – kuri,
järjestys, oppiaine – kuuluu kasvatuksen ydinkäsitteisiin niin käytännössä kuin
teoriassakin. Tapausesimerkkinä käytän Jyväskylän yliopistossa vuosituhannen
alusta toteutettua koulutus- ja tutkimusmallia, integraatiokoulutusta, jossa luokanopettajakoulutuksessa toteutetaan integroivaa näkökulmaa kirjoittamisen
opiskeluun. Kuvaan sekä disipliinien tutkimisen tapoja että displinaarisia kamppailuja, joihin akateemisen kirjoittamisen rakenteita tutkiva opiskelu törmää.
Disipliinien tutkiminen on opintojen rakenteeseen kytkeytyvä pitkäkestoinen
prosessi sekä kirjoittamisen opettamisen ja opiskelun problematisointia. | fi |
dc.format.extent | 481 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Tutkimuksesta luokkahuoneisiin | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/298542 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | integraatiokoulutus | |
dc.subject.other | Critical Integrative Teacher Education (CITE) | |
dc.subject.other | teacher education | |
dc.title | Kirjoittamisen opettamisen disiplinaarisista kamppailuista | |
dc.type | book part | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902251646 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.date.updated | 2019-02-25T13:15:11Z | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-26-4 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 183-200 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.relation.numberinseries | 15 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittaja & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bookPart | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2512 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A3 | |