Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNikkola, Tiina
dc.contributor.editorRautiainen, Matti
dc.contributor.editorTarnanen, Mirja
dc.date.accessioned2019-04-02T09:51:55Z
dc.date.available2019-04-02T09:51:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNikkola, T. (2019). Kirjoittamisen opettamisen disiplinaarisista kamppailuista. In M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), <i>Tutkimuksesta luokkahuoneisiin</i> (pp. 183-200). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 15. <a href="http://hdl.handle.net/10138/298542" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/298542</a>
dc.identifier.otherCONVID_28937885
dc.identifier.otherTUTKAID_80766
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63335
dc.description.abstractKirjoittamisen rooli koulutuksen kaikilla tasoilla perusopetuksesta korkeakouluun on monimutkainen, hieman provosoivasti sen voi sanoa jopa perversoituneen. Kirjoittaminen on yhä vahvemmin mittaamisen, arvioinnin ja hallinnan väline. Kirjoittamisen roolilla opettajankoulutuksessa on suoria vaikutuksia siihen, miten tulevat opettajat toimivat koulussa. Keskityn artikkelissa kirjoittamisen opettamisen ja opiskelun disiplinaaririsiin kamppailuihin. Disipliini – kuri, järjestys, oppiaine – kuuluu kasvatuksen ydinkäsitteisiin niin käytännössä kuin teoriassakin. Tapausesimerkkinä käytän Jyväskylän yliopistossa vuosituhannen alusta toteutettua koulutus- ja tutkimusmallia, integraatiokoulutusta, jossa luokanopettajakoulutuksessa toteutetaan integroivaa näkökulmaa kirjoittamisen opiskeluun. Kuvaan sekä disipliinien tutkimisen tapoja että displinaarisia kamppailuja, joihin akateemisen kirjoittamisen rakenteita tutkiva opiskelu törmää. Disipliinien tutkiminen on opintojen rakenteeseen kytkeytyvä pitkäkestoinen prosessi sekä kirjoittamisen opettamisen ja opiskelun problematisointia.fi
dc.format.extent481
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofTutkimuksesta luokkahuoneisiin
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/298542
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherintegraatiokoulutus
dc.subject.otherCritical Integrative Teacher Education (CITE)
dc.subject.otherteacher education
dc.titleKirjoittamisen opettamisen disiplinaarisista kamppailuista
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902251646
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.date.updated2019-02-25T13:15:11Z
dc.relation.isbn978-952-5993-26-4
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange183-200
dc.relation.issn1799-9596
dc.relation.numberinseries15
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright