Ajokyvyn arviointi MoCA-menetelmällä Alzheimerin taudin varhaisvaiheessa
Pyykönen, H., Parantainen, H., Kujala, T., & Wikgren, J. (2019). Ajokyvyn arviointi MoCA-menetelmällä Alzheimerin taudin varhaisvaiheessa. Lääkärilehti, 74(11), 686-693. https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/alkuperaistutkimukset/ajokyvyn-arviointi-moca-menetelmalla-alzheimerin-taudin-varhaisvaiheessa/
Julkaistu sarjassa
LääkärilehtiPäivämäärä
2019Oppiaine
KognitiotiedePsykologiaMonitieteinen aivotutkimuskeskusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöCognitive SciencePsychologyCentre for Interdisciplinary Brain ResearchSchool of WellbeingTekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen lääkäriliitto, 2019.
Lähtökohdat -- Tutkimme Montreal Cognitive Assessment (MoCA) -menetelmän soveltuvuutta varhaista Alzheimerin tautia sairastavien potilaiden ajokyvyn arviointiin. Selvitimme myös menetelmän herkkyyttä tunnistaa kognitiomuutoksia. Menetelmät -- Tutkimus sisälsi haastattelun, kognitiivisen arvioinnin (MoCA), ajon simulaattorilla ja oman ajamisen arvioinnin. Siihen osallistui 7 potilasta ja 17 tervettä ikätoveria. Tulokset -- Potilaat suoriutuivat verrokkeja heikommin MoCA-testissä ja simulaattoriajossa. Arvio omasta suoriutumisesta ajossa oli heillä merkitsevästi parempi kuin verrokeilla. Potilaat saivat testipisteitä keskimäärin 18,6 ja verrokit 27,4. Simulaattoriajossa potilaat tekivät lähes kaksi kertaa enemmän virheitä kuin verrokit. Päätelmät -- Testi näyttää tunnistavan varhaisia kognition muutoksia hyvin. Oireiden tiedostamisen ja kognitiivisen suoriutumisen heikentyminen näyttää suurentavan liikenneturvallisuusriskiä. Ajokyvystä on syytä huolestua, kun MoCA-pistemäärä on alle 20.
...
Background -- The aim of this study was to evaluate the suitability of the Montreal Cognitive Assessment (MoCA) as a screening tool when evaluating fitness to drive in individuals with early Alzheimer’s disease (AD). The aim was also to evaluate the sensitivity of the MoCA to detect the early cognitive impairments in AD. Methods -- Seven individuals with early AD and 17 healthy elderly drivers participated in a driving simulator study consisting of clinical interview, cognitive assessment (MoCA) and simulator drives. After the simulator drives, participants were asked to self-evaluate their driving performance. Results -- AD participants performed worse in both the MoCA test and the simulator drive compared to healthy elderly participants. AD participants also overestimated their driving ability. The overall MoCA score in the AD group was 18.6 compared with 27.4 in the control group. During the simulator drive AD participants made almost twice as many driving errors as healthy controls. Conclusions -- The MoCA seems to be a sensitive screening tool for detecting cognitive impairments in early AD. Anosognosia and deficits in visuospatial abilities, executive functioning and memory seem to increase the safety risk among AD drivers based on the simulator drive. An MoCA score of 20 or less should raise concerns about driving safety.
...
Julkaisija
Suomen lääkäriliittoISSN Hae Julkaisufoorumista
0039-5560Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/alkuperaistutkimukset/ajokyvyn-arviointi-moca-menetelmalla-alzheimerin-taudin-varhaisvaiheessa/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28983524
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Cognition in Interaction : Challenges in Assessing Persons with Sensory and Multiple disabilities
Tuomi, Emmi; Kykyri, Virpi-Liisa; Aro, Tuija; Laitila, Aarno (University of Groningen Press, 2021)This article reports a qualitative study of cognitive assessments of three teenagers with sensory and multiple disabilities, including moderate to profound developmental disability. The aim was to evaluate the possibilities ... -
Linguistic, Contextual, and Experiential Equivalence Issues in the Adaptation of a Performance-Based Assessment of Generic Skills in Higher Education
Ursin, Jani; Hyytinen, Heidi; Silvennoinen, Kaisa; Toom, Auli (Frontiers Media SA, 2022)This qualitative study investigated the various linguistic, contextual, and experiential equivalence issues embedded in a performance-based instrument aimed at assessing generic skills in higher education. A rigorous ... -
Liikuntaharjoittelun vaikutus Alzheimerin tautia sairastavien kognitiivisiin toimintoihin
Taulos, Anniina (2021)Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa selvitetään, voidaanko liikuntaharjoittelulla vaikuttaa Alzheimerin tautia sairastavien kognitiivisiin toimintoihin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että liikuntaharjoittelulla ... -
Aerobisen liikuntaharjoittelun vaikutus Alzheimerin tautia sairastavien ihmisten kognitiiviseen tiedonkäsittelytoimintaan
Ryödi-Haataja, Karoliina (2023)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli tutkia aerobisen liikuntaharjoittelun vaikutuksia Alzheimerin tautia sairastavien henkilöiden tiedonkäsittelytoimintoihin MMSE- mittarilla mitattuna. Kirjallisuuskatsauksen ... -
Relationship between cognitive performance and mobility over the life course
Poranen-Clark, Taina (Jyväskylän yliopisto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.