Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValleala, Ulla-Maija
dc.contributor.authorManninen, Mariikka
dc.date.accessioned2019-03-25T11:49:47Z
dc.date.available2019-03-25T11:49:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63270
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillisen toimijuuden ulottuvuuksia yhteisopettajuudessa. Tutkimuksessa toimijuutta lähestytään sosiokulttuurisesta näkökulmasta, jolloin toimijuus nähdään rakentuvan yhdessä muiden kanssa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa peruskoulussa työskentelevää luokanopettajaa, joiden työnkuvaan kuuluu vahvasti yhteisopettajuus. Tutkimus toteutettiin fenomenologishermeneuttisella tutkimusotteella aineistolähtöisesti sekä teoriaohjaavasti. Tutkimusaineisto kerättiin parihaastatteluilla ja teemat liittyivät minäpystyvyyteen, ammatti-identiteettiin, koulutukseen ja työuraan sekä työssäoppimiseen ja yhteisopettajuuteen. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto on analysoitu teemoittelun sekä tyypittelyn avulla. Teemoissa nousee esille luokanopettajuuden toimijuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sen eri ulottuvuuksia. Toimijuuteen liittyvät kokemukset ja niitä kuvaavat merkitykset jäsentyivät tutkimustuloksissa neljäksi pääteemaksi, jotka ovat vapaus, toimijuus uskona omaan itseensä, reflektiivinen vuorovaikutus sekä toimijuus inhimillisyytenä. Tyypittelyn avulla löytyi erilaisia toimijuustyyppejä, joiden mukaan toimijuus ilmenee aktiivisena vaikuttamisena, muovautumisena sekä intentionaalisena kehittämisenä. Tutkimuksen tulokset kuvaavat toimijuuden rakentuvan luokanopettajien kokemasta vapaudesta toteuttaa omaa työtään, heidän vaikuttamismahdollisuuksistansa oman työnsä sisältöihin, omien vahvuuksien toteuttamisesta sekä ammatillisesta kehittymisestä.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherammatillinen toimijuus
dc.subject.othersosiokulttuurinen näkökulma
dc.titleLuokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903251953
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoyhteisopettajuus
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot