University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa

Thumbnail
View/Open
804.8Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rantatulkkila, Outi
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää itäsuomalaisessa inklusiivisessa peruskoulussa työskentelevien opettajien ja koulunkäynnin ohjaajien kokemuksia oppilaiden tukemisen keinoista, kun koulussa on käytössä kaksi teoreettiselta taustaltaan eroavaa toimintamallia. Aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä kahden kehystarinan pohjalta kirjoitettuina tarinoina, joissa opettajia ja koulunkäynnin ohjaajia pyydettiin kuvaamaan oppilaiden tukemisen keinoja ProKoulu-mallia ja montessoripedagogista viitekehystä toteuttavassa peruskoulussa. Analyysi tehtiin aineistolähtöisellä, teoriaohjaavalla analyysilla. Opettajat ja koulunkäynnin ohjaajat kuvasivat oppilaiden tukemisen keinoja monipuolisesti. Kuvausten perusteella aikuisten keskinäisellä työnjaolla ja yhteisillä toimintakäytänteillä oli suuri merkitys. Oppilaiden toiminnanohjauksen ja itseohjautuvuuden tukemista sekä yksilöllisen ja erityisen tuen antamista kuvattiin eri tavoin. Kaverisuhteiden tukemista, oppilaiden keskinäistä yhteistyötä, ja toisten auttamista pidettiin kuvausten mukaan tärkeänä. Myönteistä toimintakulttuuria kuvattiin vahvistettavan tukemalla yhteisöllisyyttä. Oppilaiden palkitsemista ja kannustamista yhteisten toimintaohjeiden noudattamisesta kuvattiin monin tavoin. Opettajien ja koulunkäynnin ohjaajien kuvauksista tehtyjä havaintoja voidaan hyödyntää suunniteltaessa peruskoulujen pedagogisia malleja sekä oppilaiden tukemisen keinoja. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia oppilaiden kokemuksia tuen saamisesta erilaisissa pedagogisissa toimintakulttuureissa. ...
Keywords
kaikille yhteinen koulu ProKoulu montessoripedagogiikka oppilaat inkluusio opettajat eläytymismenetelmä koulunkäynninohjaajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903191898

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettaja oppilaiden silmin : kolmas- ja neljäsluokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajasta 

    Jokiaho, Johanna (2012)
  • Heterogeenisen ryhmän liikunnanopetus koulun esiopetuksessa : oppilaantuntemuksesta yksilöllistämiseen ja turvallisen oppimisympäristön luomiseen 

    Rajala, Outi (2006)
  • ”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita 

    Sula, Henna-Maria; Ronkainen, Helmi-Elisa (2021)
    Erilaisista mielenterveysongelmista johtuva psyykkinen oireilu näkyy yhä enemmän lasten ja nuorten keskuudessa. Koulussa psyykkiset häiriöt vaikuttavat oppilaan koulunkäyntiin ja koulukuntoisuuteen. Tuen tarve voi olla ...
  • Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon 

    Rantalainen, Pauliina (2018)
    Oppimiseen ja koulunkäyntiinsä erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta järjestetään nykyään yhä enemmän inklusiivisesti yleisopetuksen luokissa. Tässä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin opettajien asenteita ...
  • Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön 

    Tuomioja, Petri (2014)
    Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre