Oppilaiden tukeminen ProKoulun ja montessoripedagogiikan keskinäisessä toimintakulttuurissa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää itäsuomalaisessa inklusiivisessa peruskoulussa työskentelevien opettajien ja koulunkäynnin ohjaajien kokemuksia oppilaiden tukemisen keinoista, kun koulussa on käytössä kaksi teoreettiselta taustaltaan eroavaa toimintamallia.
Aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä kahden kehystarinan pohjalta kirjoitettuina tarinoina, joissa opettajia ja koulunkäynnin ohjaajia pyydettiin kuvaamaan oppilaiden tukemisen keinoja ProKoulu-mallia ja montessoripedagogista viitekehystä toteuttavassa peruskoulussa. Analyysi tehtiin aineistolähtöisellä, teoriaohjaavalla analyysilla.
Opettajat ja koulunkäynnin ohjaajat kuvasivat oppilaiden tukemisen keinoja monipuolisesti. Kuvausten perusteella aikuisten keskinäisellä työnjaolla ja yhteisillä toimintakäytänteillä oli suuri merkitys. Oppilaiden toiminnanohjauksen ja itseohjautuvuuden tukemista sekä yksilöllisen ja erityisen tuen antamista kuvattiin eri tavoin. Kaverisuhteiden tukemista, oppilaiden keskinäistä yhteistyötä, ja toisten auttamista pidettiin kuvausten mukaan tärkeänä. Myönteistä toimintakulttuuria kuvattiin vahvistettavan tukemalla yhteisöllisyyttä. Oppilaiden palkitsemista ja kannustamista yhteisten toimintaohjeiden noudattamisesta kuvattiin monin tavoin.
Opettajien ja koulunkäynnin ohjaajien kuvauksista tehtyjä havaintoja voidaan hyödyntää suunniteltaessa peruskoulujen pedagogisia malleja sekä oppilaiden tukemisen keinoja. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia oppilaiden kokemuksia tuen saamisesta erilaisissa pedagogisissa toimintakulttuureissa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23352]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettaja oppilaiden silmin : kolmas- ja neljäsluokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajasta
Jokiaho, Johanna (2012) -
”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita
Sula, Henna-Maria; Ronkainen, Helmi-Elisa (2021)Erilaisista mielenterveysongelmista johtuva psyykkinen oireilu näkyy yhä enemmän lasten ja nuorten keskuudessa. Koulussa psyykkiset häiriöt vaikuttavat oppilaan koulunkäyntiin ja koulukuntoisuuteen. Tuen tarve voi olla ... -
Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon
Rantalainen, Pauliina (2018)Oppimiseen ja koulunkäyntiinsä erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta järjestetään nykyään yhä enemmän inklusiivisesti yleisopetuksen luokissa. Tässä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin opettajien asenteita ... -
Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön
Tuomioja, Petri (2014)Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ...