"Mut entäs jos mä en mahdu siihen muottiin?" : käsityksiä opettajan työn rajoista ammatinvaihtokontekstissa
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien ammatinvaihtoprosessin taustalla vaikuttavia ilmiöitä ja näin lisätä ymmärrystä sekä opettajuudesta että ammatinvaihdosta. Tutkimme käsityksiä opettajan työn rajoista ja vapaudesta sekä näiden käsitysten merkitystä ammatinvaihtokontekstissa tarkastelemalla opettajuudelle annettuja merkityksiä ja työyhteisön opettajuudelle asettamia rajoja.
Lähtökohdiltaan hermeneuttis-fenomenografisessa tutkimuksessa haastateltiin seitsemää koulutyön jättänyttä opettajaa. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Analyysiprosessi noudatti hermeneuttisen kehän periaatteita.
Tulostemme mukaan näyttää siltä, että ristiriitaiset käsitykset opettajan autonomiasta aiheuttavat hankausta yhteisössä. Ihanne opettajan työstä yksilöllisenä, vapaana ja riippumattomana voi aiheuttaa hankausta yhteisössä ja toimia pois työntävänä tekijänä valmistellen olosuhteita ammatinvaihtopäätökselle. Toisaalta opettajan työ nähtiin identiteettityön osana, jolloin ammatinvaihto oli luonteva osa urajatkumoa. Tällöin huomio oli uuden työn ja ammatin vetävissä tekijöissä, joiden perään oli luonnollista lähteä tilaisuuden tullen.
Tulostemme perusteella opettajien ammatinvaihdon taustatekijänä korostuu yksilöllisyys tai jopa individualismi. Tämän tutkimuksen tuloksia opettajuuskäsitysten ja ammatinvaihdon yhteydestä voidaan hyödyntää työyhteisöjen vuorovaikutuksen ja työkulttuurin kehittämisessä sekä ammatinvaihtoa harkitsevien opettajien tai opiskelijoiden pohdinnan tukena.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Kun aika ja resurssit eivät riitä tekemään työtä niin hyvin kuin osaisi ja haluaisi sitä tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä työn haasteista ja mahdollisuuksista
Kangas, Jonna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Sirvio, Katja; Hjelt, Hanna; Fonsén, Elina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Varhaiskasvatusta on viime vuosina kehitetty voimakkaasti ja sen laatu on noussut tarkastelun keskiöön. Laatuun on pyritty vaikuttamaan laajoilla uudistuksilla varhaiskasvatuksen lainsäädännössä. Uudistukset kohdistuvat ... -
Opettajan kadonnutta autonomiaa etsimässä
Lapinoja, Kari Pekka (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
Joutsela, Tuuli (2013)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten loppuvaiheen opiskelijat sekä yhdestä neljään vuotta työelämässä toimineet opettajat hahmottavat opettajan asiantuntijuutta. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisina opettajat ... -
Koulun työkulttuuri haastaa tuoreen opettajan
Matikainen, Minni; Nikkola, Tiina (Kansanvalistusseura; Aikuiskasvatuksen tutkimusseura, 2020)Uransa alussa opettaja pääsee puntaroimaan koulutuksen antia käytännössä. Koulun arki saattaa kuitenkin yllättää.