Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.authorHintikka, Mari
dc.contributor.authorRuotsalainen, Emmi
dc.date.accessioned2019-03-18T09:41:57Z
dc.date.available2019-03-18T09:41:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63167
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien ammatinvaihtoprosessin taustalla vaikuttavia ilmiöitä ja näin lisätä ymmärrystä sekä opettajuudesta että ammatinvaihdosta. Tutkimme käsityksiä opettajan työn rajoista ja vapaudesta sekä näiden käsitysten merkitystä ammatinvaihtokontekstissa tarkastelemalla opettajuudelle annettuja merkityksiä ja työyhteisön opettajuudelle asettamia rajoja. Lähtökohdiltaan hermeneuttis-fenomenografisessa tutkimuksessa haastateltiin seitsemää koulutyön jättänyttä opettajaa. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Analyysiprosessi noudatti hermeneuttisen kehän periaatteita. Tulostemme mukaan näyttää siltä, että ristiriitaiset käsitykset opettajan autonomiasta aiheuttavat hankausta yhteisössä. Ihanne opettajan työstä yksilöllisenä, vapaana ja riippumattomana voi aiheuttaa hankausta yhteisössä ja toimia pois työntävänä tekijänä valmistellen olosuhteita ammatinvaihtopäätökselle. Toisaalta opettajan työ nähtiin identiteettityön osana, jolloin ammatinvaihto oli luonteva osa urajatkumoa. Tällöin huomio oli uuden työn ja ammatin vetävissä tekijöissä, joiden perään oli luonnollista lähteä tilaisuuden tullen. Tulostemme perusteella opettajien ammatinvaihdon taustatekijänä korostuu yksilöllisyys tai jopa individualismi. Tämän tutkimuksen tuloksia opettajuuskäsitysten ja ammatinvaihdon yhteydestä voidaan hyödyntää työyhteisöjen vuorovaikutuksen ja työkulttuurin kehittämisessä sekä ammatinvaihtoa harkitsevien opettajien tai opiskelijoiden pohdinnan tukena.fi
dc.format.extent96
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropettajuuskäsitykset
dc.title"Mut entäs jos mä en mahdu siihen muottiin?" : käsityksiä opettajan työn rajoista ammatinvaihtokontekstissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903181879
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysofenomenografia
dc.subject.ysoautonomia
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoammatinvaihto
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot