Vocabulary teaching techniques in 7th grade Finnish EFL books : a content analysis on vocabulary activities
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sanaston hallinta on oleellinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän
tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppikirjojen sanastoon keskittyvien harjoitusten oppimistavoitteita ja oppilaalta vaadittuja psykologisia taitoja sanaston oppimisessa erityisesti uuden opetussuunnitelman mukaisissa oppikirjoissa. Oppikirja-analyyseja sanastotehtävistä on tehty vain
muutamia ja tässä tutkimuksessa käytettävä Nation‟in analyysitekniikka on luotu 2001 eli se on suhteellisen uusi metodi.
Tutkimuksessa analysoitiin kahden englannin oppikirjasarjan, On the Go ja Scene, seitsemännelle luokalle tarkoitettuja tehtäväkirjoja. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Kaikki oppikirjat luettiin läpi useampaan kertaan, ja kaikki löydetyt relevantit harjoitukset luokiteltiin induktiivisesti käyttäen Nation‟in luomaa analyysitekniikkaa, jonka avulla voi tarkastella sanaston oppimiseen keskittyviä tehtäviä ja tutkia niiden syvyyttä ja vaikuttavuutta niiden vaatimien psykologisten ominaisuuksien avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppikirjoissa oli suuria eroja sanaston oppimisen tehtävien kannalta. Oppikirjasarjojen välillä oli suuria eroja erityisesti sen suhteen miten ne pyrkivät motivoimaan
oppijaa. Yleisin käytetty keino oli se, että oppija saa itse valita tärkeitä sanoja. Tulevaisuuden oppikirjoihin kannattaisi sisällyttää enemmän sanastoon keskittyviä harjoituksia ja huolehtia niiden
laadusta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti oppikirjaa valitessa. Tämän lisäksi oppikirjojen tekijät voivat saada ideoita kirjojen kehittämiseen. Huolellisesti laaditut oppikirjat ja niiden huomiointi kielenopetuksessa ja oppimateriaaleissa toisi oppijoille uutta motivaatiota ja intoa sanaston oppimiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study
Tiainen, Lilli (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään A1-englannin sanastotehtäviä kahdessa perusopetuksen kolmannen luokan englannin kielen oppikirjassa. Tarkoituksena on tutkia sitä, millaisia sanastotehtäviä valitussa oppimateriaalissa ... -
L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs?
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2023)Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ... -
Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
Myyry, Antti (2016)Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta ... -
Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
Kivilahti, Sarianna (2012)Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden ...