Koettuun terveyteen vaikuttavat tekijät : koettua terveyttä vahvistavat ja heikentävät tekijät liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kirjoituksissa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Koettu terveys on yksilön oma arvio terveydestään, joka muodostuu sisäisten ja ulkoisten tekijöiden vuorovaikutuksessa. Nämä terveystekijät vaikuttavat koettuun terveyteen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Koetun terveyden käsitettä käytetään monilla yhteiskunnan osa-alueilla arvioimaan terveyttä, hyvinvointia sekä kuolleisuutta ja sairastuvuutta. Koetun terveyden moniulotteisuuden vuoksi ei kuitenkaan edelleenkään tarkkaan tiedetä, miten yksilöt käyttävät koettuun terveyteen yhteydessä olevia tekijöitä arvioidessaan terveyttään. Koettua terveyttä on tutkittu korkeakouluopiskelijoilla lähinnä määrällisellä tutkimusotteella, ja laadullisella tutkimuksella voidaan syventää tietoa korkeakouluopiskelijoiden koettuun terveyteen vaikuttavista tekijöistä.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää mitkä tekijät vahvistavat ja heikentävät koettua terveyttä liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden mielestä. Tutkimusaineistona oli Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kirjoittamia tekstejä terveydestä. Kirjoituksia oli 62 kappaletta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden mielestä koettua terveyttä vahvistavat joustava ja positiivinen asenne, teot terveyden eteen, sosiaalinen tuki sekä hyvä elinympäristö, elämän hallinta ja elämästä nauttiminen. Koettua terveyttä heikentävät sairaudet ja elintavat, terveyden tasapainon järkkyminen sekä negatiiviset sosiaaliset ja yhteiskunnalliset tekijät.
Liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden mielestä keskeistä koetun terveyden kannalta on positiivinen ja hyväksyvä asenne itseään sekä terveyttä kohtaan. Yksilöllä on vastuu huolehtia omasta terveydestään elintapojen avulla. Sosiaaliseen hyvinvointiin panostamalla, esimerkiksi ehkäisemällä yksinäisyyttä, voitaisiin mahdollisesti edistää opiskelijoiden koettua terveyttä. Myös hallinnan tunnetta lisäämällä voitaisiin vaikuttaa opiskelijoiden koettuun terveyteen. Vaikka terveyden järkkyminen, elintavat ja sairaudet sekä negatiiviset sosiaaliset tekijät ja ympäristötekijät voivat vaikuttaa koettuun terveyteen heikentävästi, terveyteen positiivisesti vaikuttavat tekijät painavat enemmän liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kirjoituksissa. Koettua terveyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä tulisi tutkia lisää laadullisella tutkimusotteella eri alojen opiskelijoilla, jotta terveyden edistämisen toimia voitaisiin suunnitella kohderyhmälähtöisesti oikein.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29060]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Psyykenlääkkeiden käytön yhteys koettuun suun terveyteen yli 64-vuotiailla henkilöillä
Raja-Aho, Maarit (2013)TIIVISTELMÄ ¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬ Psyykenlääkkeiden käytön yhteys koettuun suun terveyteen yli 64-vuotiailla henkilöillä Maarit Raja-Aho Pro gradu – tutkielma Gerontologia ja kansanterveystiede Jyväskylä yliopisto, ... -
Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla
Leppänen, Aleksi (2020)Tässä työssä tutkittiin lukiolaisten fyysistä aktiivisuutta, elämäntyytyväisyyttä, koettua opintojen kuormittavuutta, koettua opintomenestystä sekä sukupuolten välisiä eroja näissä tekijöissä. Erityisesti tarkoituksena oli ... -
"Kiusaaminen tapetilla" : tutkimus 11-15-vuotiaiden koulukiusaamisesta ja sen yhteydestä koettuun terveyteen
Pitkänen, Sari; Rouvinen, Päivi (1999) -
Läsnäolon tärkeys : opiskelijoiden läsnäolo, siihen vaikuttavat tekijät ja läsnäolon vaikutus oppimistuloksiin
Mäenpää, Tatu (2015)Opiskelijoiden läsnäolon ja oppimistulosten yhteyttä on tutkittu paljon. Opiskelijat saavuttavat parempia oppimistuloksia, mikäli he ovat useammin paikalla luennoilla. Yleisimpiä syitä poissaoloon ovat muiden opintojen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.