Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMcVeigh, Joe
dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorIiliäinen, Tiia
dc.date.accessioned2019-02-25T10:44:49Z
dc.date.available2019-02-25T10:44:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62949
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella naisten ja miesten representaatioita Doven mainoskuvissa. Median luomat representaatiot sukupuolesta ovat keskustelua herättäviä ja niitä on myös tutkittu paljon. Myös mainoksia on tutkittu tähän liittyen. Kuluttajina olemme jatkuvasti erilaisten mainosten ja samalla myös niiden luomien representaatioiden ympäröimänä, joten niiden tutkiminen on tärkeää. Yleensä tutkimus sukupuolirepresentaatioista mainoksissa on keskittynyt vain yhteen sukupuoleen tai vain joko visualisiin tai kielellisiin elementteihin. Tämä tutkielma puolestaan tarkastelee representaatioita sekä naisten että miesten osalta ottaen huomioon sekä visuaaliset että kielelliset elementit. Tarkemmin tutkielma pyrkii selvittämään, kuinka nämä representaatiot rakentuvat multimodaalisesti ja sitä, onko niissä eroja naisten ja miesten välillä. Aineistona toimi kuusi mainoskuvaa, joita tarkasteltiin kriittisen diskurssianalyysin sekä sosiosemiotiikan näkökulmista. Visuaalinen analyysi tehtiin Kressin ja van Leeuwenin (2006) visuaalisen kieliopin puitteissa; kielellisessä analyysissa puolestaan kiinnitettiin huomiota kieliopillisiin ja sanavalintoihin. Analyysin myötä nousi esiin eroja representaatioissa naisten ja miesten välillä. Miehet esitettiin aktiivisempina kuin naiset, mikä oli nähtävissä sekä visuaalisesti ja kielellisesti. Naiset puolestaan esitettiin suoremmassa kontaktissa katsojan kanssa kuin miehet. Tutkielman aineisto on kuitenkin melko suppea, joten lisätutkimuksella voitaisiin selvittää ovatko tulokset yleistettävissä. Vastaava tutkimus muiden brändien osalta antaisi myös mahdollisuuden tulosten vertailulle.fi
dc.format.extent25
dc.language.isoen
dc.subject.othercritical discourse analysis
dc.titleRepresentation of gender in Dove’s advertising images
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902251634
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysososiosemiotiikka
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysosocial semiotics
dc.subject.ysoadvertising
dc.subject.ysogender
dc.subject.ysorepresentation (creation related to information)


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot