dc.contributor.advisor | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Simberg, Roosa | |
dc.contributor.author | Peltola, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2019-02-20T06:31:10Z | |
dc.date.available | 2019-02-20T06:31:10Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62866 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala -ja yläkoulun yleisopetus- ja erityisopetusryhmistä (N = 83 oppituntia). Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tulokset osoittivat ristiriitatilanteiden syntyvän arkisista yhteentörmäyksistä, kuten annettujen tehtävien välttelystä tai työrauhapulmien kasaantumisesta. Lisäksi oppilaiden turhautumisen ilmaisut ja eriävän mielipiteen tai näkökulman esittäminen edelsivät usein konfliktitilanteita. Opettajien tavat selvittää konflikteja vaihtelivat sivuuttavista ja välttelevistä keinoista neuvotteleviin ja perusteleviin toimintatapoihin. Sivuuttavia toimintatapoja olivat oppilaan eriävän mielipiteen huomiotta jättäminen, oppilaan huomion palauttaminen takaisin oppitunnin aiheeseen, sovittuihin toimintatapoihin vetoaminen sekä oppilaan hiljentäminen tai käskeminen. Perustelevia menetelmiä olivat puolestaan perusteleminen, neuvotteleminen ja suostutteleminen sekä konfliktitilanteen siirtäminen keskustelemalla oppilaan kanssa jälkikäteen. Tulosten perusteella opettajat pysähtyivät vain harvoin selvittämään ristiriitojen syitä tai tarjoamaan oppilaille mahdollisuuksia avoimeen keskusteluun erilaisista näkökulmista. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | luokkahuonevuorovaikutus | |
dc.title | Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902201587 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | keskustelunanalyysi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | oppitunnit | |
dc.subject.yso | konfliktit | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | luokkatyöskentely | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |