dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Blomquist, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2019-02-18T11:32:14Z | |
dc.date.available | 2019-02-18T11:32:14Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62844 | |
dc.description.abstract | Kielten oppimisessa ja opettamisessa tarjolla oleva opiskelumateriaali on monesti merkittävässä roolissa, koska esimerkiksi oppi- tai kurssikirja tarjoaa selkeät raamit läpikäytäville aiheille ja tehtäville. Kurssikirja on tärkeä työkalu opettajille ja oppimisen väline oppilaille.
Opettajien tyytyväisyyttä englannin oppiaineen oppikirjoja kohtaan on tutkittu aikaisemmin ja tulokset tehdyistä tutkimuksista ovat olleet vaihtelevia. Osa opettajista kokee, että kurssikirjat eivät tarjoa riittävästi vaihtelevaa sisältöä ja tehtäviä, ja toisten opettajien mielestä kurssikirjojen yleinen toteutus kärsii huonosta laadusta. Suurin osa opettajista kuitenkin pitää oppi- ja kurssikirjoista ja niiden sisällöstä, ja kurssikirja koetaan olennaisena osana englannin kielen opettamista.
Tämän opinnäytetyön aihe on englannin kielen kurssikirjat ja niiden tulevaisuus ja tarkemmin se, miten englannin kielen opettajat ja tulevat opettajat näkevät kurssikirjan tulevaisuuden. Tässä opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen tarkoitus oli saada tietoa siitä, kokevatko opettajat kurssikirjan hyödyllisenä ja tarpeellisena osana opetusta etenkin nyt, kun teknologia tarjoaa uusia työkaluja luokkahuoneeseen ja erilaisiin opetustilanteisiin. Tutkimuksessa kysyttiin myös opettajien ja tulevien opettajien mielipiteitä siitä, tuleeko esimerkiksi e-kirja korvaamaan painetun oppikirjan kokonaan.
Tutkimuksessa haastateltiin kasvokkain kahta englannin kielen opettajaa, jotka molemmat ovat työskennelleet opettajina yli 20 vuotta. Opettajien lisäsi kaksi opettajaopiskelijaa vastasivat haastattelukysymyksiin sähköpostin välityksellä ja vastauksia täsmennettiin puhelimitse. Opettajaopiskelijat olivat suorittaneet lyhyen harjoittelun yläkoulussa kevään 2018 aikana.
Tutkimuksessa kaikki vastaajat kokivat, että painettu kurssikirja tulisi säilyttää osana opetus- ja oppimismateriaaleja. Kirjat tarjoavat hyvän kehyksen kursseille ja kurssikirja on oleellinen lähde ja työkalu opettajille. Muita materiaaleja, kuten videoita ja pelejä, voidaan käyttää lisämateriaalina, mutta pääpainopisteen tulisi olla painetussa oppikirjassa | fi |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | course book | |
dc.subject.other | course books | |
dc.title | Future of course books in English language teaching | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902181549 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | opetusaineisto | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | textbooks | |
dc.subject.yso | teaching materials | |
dc.subject.yso | study material | |