Future of course books in English language teaching
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kielten oppimisessa ja opettamisessa tarjolla oleva opiskelumateriaali on monesti merkittävässä roolissa, koska esimerkiksi oppi- tai kurssikirja tarjoaa selkeät raamit läpikäytäville aiheille ja tehtäville. Kurssikirja on tärkeä työkalu opettajille ja oppimisen väline oppilaille.
Opettajien tyytyväisyyttä englannin oppiaineen oppikirjoja kohtaan on tutkittu aikaisemmin ja tulokset tehdyistä tutkimuksista ovat olleet vaihtelevia. Osa opettajista kokee, että kurssikirjat eivät tarjoa riittävästi vaihtelevaa sisältöä ja tehtäviä, ja toisten opettajien mielestä kurssikirjojen yleinen toteutus kärsii huonosta laadusta. Suurin osa opettajista kuitenkin pitää oppi- ja kurssikirjoista ja niiden sisällöstä, ja kurssikirja koetaan olennaisena osana englannin kielen opettamista.
Tämän opinnäytetyön aihe on englannin kielen kurssikirjat ja niiden tulevaisuus ja tarkemmin se, miten englannin kielen opettajat ja tulevat opettajat näkevät kurssikirjan tulevaisuuden. Tässä opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen tarkoitus oli saada tietoa siitä, kokevatko opettajat kurssikirjan hyödyllisenä ja tarpeellisena osana opetusta etenkin nyt, kun teknologia tarjoaa uusia työkaluja luokkahuoneeseen ja erilaisiin opetustilanteisiin. Tutkimuksessa kysyttiin myös opettajien ja tulevien opettajien mielipiteitä siitä, tuleeko esimerkiksi e-kirja korvaamaan painetun oppikirjan kokonaan.
Tutkimuksessa haastateltiin kasvokkain kahta englannin kielen opettajaa, jotka molemmat ovat työskennelleet opettajina yli 20 vuotta. Opettajien lisäsi kaksi opettajaopiskelijaa vastasivat haastattelukysymyksiin sähköpostin välityksellä ja vastauksia täsmennettiin puhelimitse. Opettajaopiskelijat olivat suorittaneet lyhyen harjoittelun yläkoulussa kevään 2018 aikana.
Tutkimuksessa kaikki vastaajat kokivat, että painettu kurssikirja tulisi säilyttää osana opetus- ja oppimismateriaaleja. Kirjat tarjoavat hyvän kehyksen kursseille ja kurssikirja on oleellinen lähde ja työkalu opettajille. Muita materiaaleja, kuten videoita ja pelejä, voidaan käyttää lisämateriaalina, mutta pääpainopisteen tulisi olla painetussa oppikirjassa
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Comparative study of communicative tasks in two Finnish EFL textbooks
Ojasalo, Kare (2024)Kieltenopetus on 1970-luvulta alkaen ollut entistä enemmän keskittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen sekä kommunikatiivisen kompetenssin harjoittelemiseen. Kyky selviytyä arkipäiväisestä elämästä ja pystyä ... -
Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
Kivilahti, Sarianna (2012)Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden ... -
Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school
Luomala, Pirpa (2010)Tämä Pro Gradu -työ tutkii millaista pragmaattista kieliainesta lukion oppikirjasarja English United sisältää. Tarkastelun kohteena ovat kirjasarjan kuusi pakollista kurssia ja analyysi keskittyy kuvaamaan kirjojen tehtävien ... -
Thou shalt not write about... : a study of taboo content in Finnish EFL textbooks for upper secondary school
Keturi, Suvi; Lehmonen, Tiina (2012)Tabu on käsitteenä monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävä, johtuen sekä niiden jatkuvasta muuttumisesta, valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.