University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Future of course books in English language teaching

Thumbnail
View/Open
200.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Blomquist, Sofia
Date
2018
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kielten oppimisessa ja opettamisessa tarjolla oleva opiskelumateriaali on monesti merkittävässä roolissa, koska esimerkiksi oppi- tai kurssikirja tarjoaa selkeät raamit läpikäytäville aiheille ja tehtäville. Kurssikirja on tärkeä työkalu opettajille ja oppimisen väline oppilaille. Opettajien tyytyväisyyttä englannin oppiaineen oppikirjoja kohtaan on tutkittu aikaisemmin ja tulokset tehdyistä tutkimuksista ovat olleet vaihtelevia. Osa opettajista kokee, että kurssikirjat eivät tarjoa riittävästi vaihtelevaa sisältöä ja tehtäviä, ja toisten opettajien mielestä kurssikirjojen yleinen toteutus kärsii huonosta laadusta. Suurin osa opettajista kuitenkin pitää oppi- ja kurssikirjoista ja niiden sisällöstä, ja kurssikirja koetaan olennaisena osana englannin kielen opettamista. Tämän opinnäytetyön aihe on englannin kielen kurssikirjat ja niiden tulevaisuus ja tarkemmin se, miten englannin kielen opettajat ja tulevat opettajat näkevät kurssikirjan tulevaisuuden. Tässä opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen tarkoitus oli saada tietoa siitä, kokevatko opettajat kurssikirjan hyödyllisenä ja tarpeellisena osana opetusta etenkin nyt, kun teknologia tarjoaa uusia työkaluja luokkahuoneeseen ja erilaisiin opetustilanteisiin. Tutkimuksessa kysyttiin myös opettajien ja tulevien opettajien mielipiteitä siitä, tuleeko esimerkiksi e-kirja korvaamaan painetun oppikirjan kokonaan. Tutkimuksessa haastateltiin kasvokkain kahta englannin kielen opettajaa, jotka molemmat ovat työskennelleet opettajina yli 20 vuotta. Opettajien lisäsi kaksi opettajaopiskelijaa vastasivat haastattelukysymyksiin sähköpostin välityksellä ja vastauksia täsmennettiin puhelimitse. Opettajaopiskelijat olivat suorittaneet lyhyen harjoittelun yläkoulussa kevään 2018 aikana. Tutkimuksessa kaikki vastaajat kokivat, että painettu kurssikirja tulisi säilyttää osana opetus- ja oppimismateriaaleja. Kirjat tarjoavat hyvän kehyksen kursseille ja kurssikirja on oleellinen lähde ja työkalu opettajille. Muita materiaaleja, kuten videoita ja pelejä, voidaan käyttää lisämateriaalina, mutta pääpainopisteen tulisi olla painetussa oppikirjassa ...
Keywords
course book course books englannin kieli oppikirjat opetusaineisto oppimateriaali English language textbooks teaching materials study material
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181549

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9 

    Kivilahti, Sarianna (2012)
    Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden ...
  • Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school 

    Luomala, Pirpa (2010)
    Tämä Pro Gradu -työ tutkii millaista pragmaattista kieliainesta lukion oppikirjasarja English United sisältää. Tarkastelun kohteena ovat kirjasarjan kuusi pakollista kurssia ja analyysi keskittyy kuvaamaan kirjojen tehtävien ...
  • Thou shalt not write about... : a study of taboo content in Finnish EFL textbooks for upper secondary school 

    Keturi, Suvi; Lehmonen, Tiina (2012)
    Tabu on käsitteenä monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävä, johtuen sekä niiden jatkuvasta muuttumisesta, valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä ...
  • Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies 

    Blomquist, Sofia (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ...
  • A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching 

    Namgung, Wook (2016)
    English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre