dc.contributor.advisor | Isomöttönen, Ville | |
dc.contributor.author | Lahtinen, Juho | |
dc.date.accessioned | 2019-02-18T09:50:31Z | |
dc.date.available | 2019-02-18T09:50:31Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62825 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, mitä kahdeksasluokkalaiset oppilaat kokevat oppivansa ilmiöpohjaisessa opetuksessa ja tunnistavatko he siinä opittuja asioita. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, miten oppilaat mieltävät ilmiöpohjaiset teemapäivät. Oppilaita pyydettiin myös vertailemaan teemapäiviä perinteiseen opetukseen. Aihe on ajankohtainen ja sitä on perusteltua tutkia, sillä uuden opetussuunnitelman myötä ilmiöpohjaisuus on tullut peruskouluihin. Tutkimuksen teoriaosuus sisältää keskeiset käsitteet, jotka ovat tulevaisuuden taidot, projektioppiminen, tutkiva oppiminen ja ilmiöpohjainen oppiminen.
Tutkimusta varten haastatteluihin osallistui kuusi kahdeksasluokkalaista poikaa keskisuomalaisesta koulusta syksyllä 2018. Oppilaat haastateltiin yksilöllisesti käyttäen teemahaastattelua. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä hyödynnettiin aineistolähtöistä temaattista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat oppilaiden kokevan oppivansa ilmiöpohjaisessa opetuksessa erityisesti konkreettisia asioita ja suunnittelun taitoja. Oppilaat olivat oppineet ilmiöpohjaisina teemapäivinä tulevaisuuden taitoja, jotka liittyivät yhteistoimintaan, ongelmanratkaisuun ja ajattelun taitoihin. Haastatteluun osallistuneet nostivat esille myös prosessin ymmärtämistä, vastuunottamista ja aikatauluttamista. Oppilailla oli haasteita nimetä opittuja asioita ilmiöpohjaisesta opetuksesta, mutta tulosten perusteella se ei välttämättä ole helppoa muussakaan koulunkäynnissä. Haastateltavista suurin osa koki oppineensa vähemmän teemapäivinä kuin perinteisessä opetuksessa. Teemapäivistä kuitenkin pidetään paljon ja niitä voisi järjestää oppilaiden mukaan useammin. Oppilaiden mielestä ne ovat mukavaa vaihtelua, joissa ei tarvitse muuttaa juuri mitään. Haastateltavat eivät osanneet sanoa, mikä on teemapäivien tarkoitus. | fi |
dc.format.extent | 53 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ilmiöpohjainen oppiminen | |
dc.subject.other | tulevaisuuden taidot | |
dc.subject.other | oppilaiden kokemukset | |
dc.subject.other | kahdeksasluokkalaiset | |
dc.title | Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902181529 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |
dc.subject.yso | projektioppiminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |