Show simple item record

dc.contributor.advisorRantanen, Johanna
dc.contributor.authorSeppälä, Milla
dc.date.accessioned2019-02-18T07:13:21Z
dc.date.available2019-02-18T07:13:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62802
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjausta nuorten kanssa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen reformin myötä ajankohtainen aihe. Siihen on kiinnitettävä aiempaa enemmän huomiota, jotta koulutuksen keskeyttäminen vähenisi ja kiinnittyminen työelämään helpottuisi ja nopeutuisi. Tutkimuksessa selvitettiin miten nuorten kanssa toimivat asiantuntijat kuvaavat nuorten käsityksiä ja valmiuksia työelämää kohtaan ja millaisia käsityksiä heillä on erityistä tukea tarvitsevien työelämän ulkopuolelle jäämisestä ja syrjäytymisestä. Tutkimus toteutettiin fenomenografisen lähestymistavan avulla. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina puolistrukturoituna teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa asiantuntijaa. Heistä neljä työskenteli ammatillisessa koulutuksessa ja neljä ammatillisen koulutuksen ulkopuolisissa yhteistyöorganisaatioissa. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin avulla. Haastateltujen asiantuntijoiden mukaan ammatillisen koulutuksen erityistä tukea tarvitsevien uraohjaus nähdään 1) yhteiskuntaan sekä työ- ja itsenäiseen elämään sijoittumisen tukena ja motivointina, ja 2) itsetuntemuksen lisäämisenä ja oman osaamisen tiedostamisena. Tutkimuksessa selvisi myös, että asiantuntijoiden mukaan on myös paljon päämäärätietoisia nuoria, joilla on tavoitteita ja suunnitelmia omaan elämäänsä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kaikille yksilöllisten tarpeiden mukaan mahdollistettu uraohjaus kehittää samalla myös opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia.fi
dc.format.extent81
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleErityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902181510
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysosyrjäytyminen
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysoammatillinen erityisopetus
dc.subject.ysouranvalinta
dc.subject.ysoerityisopiskelijat
dc.subject.ysourasuunnittelu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright