Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKettunen, Tarja
dc.contributor.authorMännikkö, Anni
dc.date.accessioned2019-02-04T07:28:24Z
dc.date.available2019-02-04T07:28:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62673
dc.description.abstractKöyhyys on merkittävä eriarvoisuutta tuottava tekijä. Perheen taloudellisen tilanteen ongelmat voivat horjuttaa nuorten arkea monella tavalla. Nuoruusiässä vertaissuhteiden merkitys korostuu ja perheiden heikko taloudellinen tilanne voi haavoittaa ennen kaikkea sosiaalisia suhteita, rajoittaa vapaa-ajan osallisuutta sekä heikentää koettua terveyttä. Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli kuvata, miten yläkoulun yhdeksäsluokkalaiset tulkitsivat yhteiskunnassamme esiintyvää köyhyyttä arkipäivän ilmiönä. Tutkimuksen aineisto koostui kirjoitelmista, jotka kerättiin erään länsisuomalaisen yläkoulun kahden yhdeksäsluokan äidinkielen tunneilla joulukuussa 2017. ”Päiväni köyhänä”- otsikoiduissa kirjoitelmissa (N=22) osallistujat kuvasivat millaista olisi elää köyhänä nuorena Suomessa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Nuorten kirjoitelmissa köyhyys näyttäytyi moniulotteisena ilmiönä kotona, koulussa sekä vapaa-ajalla. Köyhyys jäsennettiin taloudellisesta vähävaraisuudesta johtuvaksi arkea hankalaloittavaksi materiaaliseksi puutteeksi, joka välittyi asuinolosuhteissa, kodin ruokailuissa ja vaatetuksessa. Köyhyyden sosiaalinen ulottuvuus heijastui perhe-elämän vastuuna ja vertaissuhteissa köyhyys oli ulkopuolisuutta ja kaverittomuutta. Köyhän kouluarki oli kiusatuksi joutumista ja iloitsemista ilmaisesta koulutuksesta ja kouluruoasta. Vapaa-ajalla köyhyys kavensi harrastusmahdollisuuksia ja rajoitti osallistumista vertaisten ajanviettoihin. Tulevaisuusodotuksiin liittyen nuoret tulkitsivat köyhyyden kierteen olevan katkaistavissa kouluttautumisella ja töillä. Toisaalta teksteissä tuotiin esille myös epävarmempiakin tulevaisuuden näkymiä pohtimalla köyhien mahdollisuutta kustantaa opiskeluita. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nuorten näkökulmasta katsottuna köyhyys on suhteellista köyhyyttä, jossa arkielämässä tarvittavat materiaaliset asiat ja osallistumismahdollisuudet ovat erilaisia kuin vertaisilla. Tulokset kertovat materian merkityksestä sosiaalisissa suhteissa. Aiemman tutkimustiedon valossa köyhyys saattaa altistaa kiusaamiselle. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi koulumaailmassa ottamalla nuorten tulkinnat pohjaksi keskusteltaessa yhteiskunnallisesta tilanteesta ja köyhyyden taustalla olevista tekijöistä.fi
dc.format.extent61
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkirjoitelma
dc.title”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri” : yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902041387
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysoköyhyys
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysovähävaraisuus
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot