”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri” : yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä
Köyhyys on merkittävä eriarvoisuutta tuottava tekijä. Perheen taloudellisen tilanteen ongelmat voivat horjuttaa nuorten arkea monella tavalla. Nuoruusiässä vertaissuhteiden merkitys korostuu ja perheiden heikko taloudellinen tilanne voi haavoittaa ennen kaikkea sosiaalisia suhteita, rajoittaa vapaa-ajan osallisuutta sekä heikentää koettua terveyttä. Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli kuvata, miten yläkoulun yhdeksäsluokkalaiset tulkitsivat yhteiskunnassamme esiintyvää köyhyyttä arkipäivän ilmiönä. Tutkimuksen aineisto koostui kirjoitelmista, jotka kerättiin erään länsisuomalaisen yläkoulun kahden yhdeksäsluokan äidinkielen tunneilla joulukuussa 2017. ”Päiväni köyhänä”- otsikoiduissa kirjoitelmissa (N=22) osallistujat kuvasivat millaista olisi elää köyhänä nuorena Suomessa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Nuorten kirjoitelmissa köyhyys näyttäytyi moniulotteisena ilmiönä kotona, koulussa sekä vapaa-ajalla. Köyhyys jäsennettiin taloudellisesta vähävaraisuudesta johtuvaksi arkea hankalaloittavaksi materiaaliseksi puutteeksi, joka välittyi asuinolosuhteissa, kodin ruokailuissa ja vaatetuksessa. Köyhyyden sosiaalinen ulottuvuus heijastui perhe-elämän vastuuna ja vertaissuhteissa köyhyys oli ulkopuolisuutta ja kaverittomuutta. Köyhän kouluarki oli kiusatuksi joutumista ja iloitsemista ilmaisesta koulutuksesta ja kouluruoasta. Vapaa-ajalla köyhyys kavensi harrastusmahdollisuuksia ja rajoitti osallistumista vertaisten ajanviettoihin. Tulevaisuusodotuksiin liittyen nuoret tulkitsivat köyhyyden kierteen olevan katkaistavissa kouluttautumisella ja töillä. Toisaalta teksteissä tuotiin esille myös epävarmempiakin tulevaisuuden näkymiä pohtimalla köyhien mahdollisuutta kustantaa opiskeluita. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nuorten näkökulmasta katsottuna köyhyys on suhteellista köyhyyttä, jossa arkielämässä tarvittavat materiaaliset asiat ja osallistumismahdollisuudet ovat erilaisia kuin vertaisilla. Tulokset kertovat materian merkityksestä sosiaalisissa suhteissa. Aiemman tutkimustiedon valossa köyhyys saattaa altistaa kiusaamiselle. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi koulumaailmassa ottamalla nuorten tulkinnat pohjaksi keskusteltaessa yhteiskunnallisesta tilanteesta ja köyhyyden taustalla olevista tekijöistä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perheen köyhyys nuorten kokemana
Luosujärvi, Outi (2017)Tarkastelen pro gradu –tutkielmassani köyhän perheen nuorten kokemuksia vähävaraisuudesta, kuinka he tulkitsevat köyhyyden merkitykset arjessaan ja minkälaisia toimijuuksia he ovat omaksuneet. Aineistoni koostuu 61 ... -
"Tulin kuntoutumaan, en olemaan..." : nuori mielenterveyskuntoutuja tehostetussa palveluasumisessa - kokemuksia marginaalisuudesta ja köyhyydestä
Tainio, Elma (2015)Tutkimus tuottaa tietoa marginaalisuudesta ja köyhyydestä tehostetussa palveluasumisessa nuorten mielenterveyskuntoutujien kokemana. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee asumispalveluja, marginaalisuutta, köyhyyttä ... -
"Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta
Vaattovaara, Heta; Kossi, Janita (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden opettajankoulutuslaitoksen kotiryhmän sosiaalista rakennetta ja sen ilmenemistä ryhmän työskentelyssä. Tutkittavien kokemuksia ryhmästä, sen toiminnasta ja haasteista on ... -
Tulkintoja olennaisesti kiistellyistä käsitteistä
Pennanen, Joonas (Tutkijaliitto, 2015)Walter Bryce Gallie on artikkelissaan "Essentially Contested Concepts" (Gallie 1955–56) väittänyt, että tietyt käsitteet kuten sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja demokratia ovat ”olennaisesti kiisteltyjä”. Esitän lyhyesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.