Kokemusohjaus kokemustietoon pohjautuvana asiantuntijuutena
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani kokemusohjausta sosiaalityön kontekstissa.
Tutkimukseni tarkoitus on monimuotoisen tutkimusaineiston avulla tutkia kokemusohjausta käsitteenä ja toimintana sekä sen linkittymistä asiantuntijuuteen ja vertaisuuteen. Tutkimukseni taustoitus koostuu edellä mainittujen teemojen lisäksi kokemusasiantuntijuudesta, joka toimii kokemusohjauksen yläkäsitteenä sekä kokemustiedosta, johon kokemusohjaus perustuu. Kokemusohjauksesta on tutkittu hyvin vähän,
jonka vuoksi tutkimuksellani on tärkeä rooli uuden tiedon tuottamisen näkökulmasta.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa käytin analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimukseni aineistokeruumenetelmät ovat fokusryhmähaastattelu ja osallistuva havainnointi. Lisäksi olen käyttänyt aineistona valmiita dokumenttiaineistoja. Aineistonkeruu tapahtui huhti-elokuussa 2018. Tutkimushetkellä
kokemusohjaajilla oli omakohtaista kokemustietoa muun muassa mielenterveysongelmista ja niistä toipumisesta.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kokemusohjaus on jalkautuvaa, asiakaslähtöistä matalan kynnyksen palvelua, jossa on läsnä kokemustietoon perustuva asiantuntijuus, mutta myös vertaisuus. Kokemusohjaus on myös joustavaa palvelua, jossa pyritään huomioimaan asiakkaan elämäntilanne yksilöllisesti. Asiakkaiden näkökulmasta kokemusohjaus on yksilöllistä, tavoitteellista ja suunnitelmallista työtä, jossa
asiakkaan tarpeet ja tavoitteet ovat keskiössä. Kokemusohjaajalta vaaditaan muun muassa sitoutumista, epävarmuuden sietokykyä, kykyä työskennellä itsenäisesti ja osana
tiimiä sekä halua tehdä ohjaustyötä omaa kokemustietoa hyödyntäen. Kokemusohjaajat ovat vertaisia suhteessa asiakkaisiin, joka auttaa avoimen ja luottamuksellisen asiakassuhteen syntymisessä. Suurin ero vertaisuuteen on vastuu eli kokemusohjaaja on
vastuussa asiakkaansa asiakasprosessista. Lisäksi asiakasprosessi keskittyy asiakkaan
arjen haasteisiin ja kokemusohjaaja käyttää vertaisena omaa kokemustietoaan harkitusti ja rajatusti asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
Kokemusohjaus on valmis työmuoto, joka olisi valmis juurrutettavaksi palvelujärjestelmään sekä monistettavissa eri toimintaympäristöihin. Kokemusohjauksen tulevaisuuden haasteet ovat pysyvän rahoituksen löytymisen sekä juurruttaminen osaksi palvelujärjestelmää, pysyväksi työmuodoksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kokemusasiantuntijat terveydenhuollon kehittäjinä : yhteiskehittäminen kokemusasiantuntijoiden päiväkirjoissa
Savolainen, Henna (2020)Viime vuosikymmenten aikana terveydenhuollon kehittämisstrategiat ovat enenevästi painottaneet asiakkaiden näkökulmaa palvelujen kehittämisessä. Kokemusasiantuntijat ovat erityisen koulutuksen saaneita sosiaali- ja ... -
Kokemustieto yhteiskehittämisessä : hyppy asiakaslähtöisyyteen terveyspalveluissa
Grahn, Kristina; Jussila, Liisa; Kaipainen, Kirsikka; Kasila, Kirsti; Kettunen, Tarja; Lappalainen, Päivi; Lappalainen, Raimo; Lumiaho, Liisa; Lundgrén-Laine, Heljä; Nykänen, Eeva; Peränen, Nina; Punna, Mari; Mutanen, Susanna; Rask, Linda-Maria; Savolainen, Henna (Jyväskylän yliopisto, 2021) -
Kokemusasiantuntijuus terveydenhuollossa-käsiteanalyysi : Walkerin ja Avantin käsiteanalyysimallin mukaan
Toikko, Kaisa (2015)Toikko, K. 2015. Kokemusasiantuntijuus terveydenhuollossa - käsiteanalyysi Walkerin ja Avantin mukaan. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu – tutkielma, 54 s. Jatkuvasti kasvava ... -
Perhe- ja lapsityön ammatilliset asiantuntijuudet kokemusasiantuntijuuden kontekstissa
Itäpuisto, Maritta; Kiili, Johanna; Malinen, Kaisa; Moilanen, Johanna; Punna, Mari (Sosiaalipoliittinen yhdistys; Sosiaalityön tutkimuksen seura, 2021)Tutkimuksessa tarkastellaan ryhmähaastatteluaineiston avulla lapsi- ja perhepalveluiden ammattilaisten asiantuntijuutta suhteessa kokemusasiantuntijuuteen. Tutkimuksessa havaittiin kolme erilaista ammatillisen asiantuntijuuden ... -
Turning experience into expertise : technologies of the self in Finnish participatory social policy
Meriluoto, Taina (Routledge, 2018)This article investigates the micro-level practices of subject-construction in Finnish participatory social policy. Through a governmental ethnography on projects that invite former beneficiaries to become ‘experts-by-experience’ ...