Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSavolainen, Hannu
dc.contributor.authorPuustinen, Sanni
dc.date.accessioned2019-01-16T06:58:18Z
dc.date.available2019-01-16T06:58:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62513
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työrauhan osa-alueiden ja subjektiivisen kouluhyvinvoinnin osa-alueiden yhteyttä toisen luokan tytöllä ja pojilla, sekä vertailla tyttöjen ja poikien kokemaa kouluhyvinvointia. Aineisto kerättiin vuonna 2013 osana ProKoulu –tutkimushanketta ja koostui yhteensä 1730:n toisen luokan oppilaan vastauksista kyselylomakkeeseen. Koetun luokan työrau-han ja kouluhyvinvoinnin yhteyksiä analysoitiin pakotetulla lineaarisella regressioanalyysillä. Sukupuolten hyvinvointieroja analysoitiin riippumattomien otosten t-testillä. Tässä tutkimuksessa työrauhan osa-alueita olivat luokan työskentelyrauha, luokassa esiintyvä häiriökäyttäytyminen, oppilaan fyysinen ja psyykkinen turvallisuus sekä yhteinen oppimisympäristöstä eli luokkahuoneesta ja tavaroista huolehtiminen. Hyvinvoinnin osa-alueita taas olivat kouluun kiinnittyminen, oikeudenmukaisuuden kokemus, oppilaan suhde vanhempiinsa, oppilaiden väliset suhteet, oppilaan suhde opettajaan sekä oppilaan kokeman työmäärän sopi-vuus. Tytöillä työrauha kokonaisuutena näytti selittävän eniten oppilaiden välisiä suhteita, pojilla taas kokemusta oikeudenmukaisuudesta. Tytöillä työrauhan osa-alueista useimpiin hyvinvoinnin osa-alueisiin olivat yhteydessä työskentelyrauha ja oppimisympäristöstä huolehtiminen. Pojilla kaikkiin hyvinvoinnin osa-alueisiin oli yhteydessä vain oppimisympäristöstä huolehtiminen. Subjektiivista kouluhyvinvointia mitattaessa selvisi, että poikien koettu kouluhyvinvointi on alhaisempaa kuin tyttöjen. Suurin ero oli oikeudenmukaisuuden kokemuksessa.fi
dc.format.extent41
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersubjektiivinen kouluhyvinvointi
dc.subject.othertoinen luokka
dc.titleTyörauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201901161206
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotytöt
dc.subject.ysoluokkayhteisö
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysotyörauha (työyhteisöt)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright