Show simple item record

dc.contributor.advisorSavolainen, Hannu
dc.contributor.authorPuustinen, Sanni
dc.date.accessioned2019-01-16T06:58:18Z
dc.date.available2019-01-16T06:58:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62513
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työrauhan osa-alueiden ja subjektiivisen kouluhyvinvoinnin osa-alueiden yhteyttä toisen luokan tytöllä ja pojilla, sekä vertailla tyttöjen ja poikien kokemaa kouluhyvinvointia. Aineisto kerättiin vuonna 2013 osana ProKoulu –tutkimushanketta ja koostui yhteensä 1730:n toisen luokan oppilaan vastauksista kyselylomakkeeseen. Koetun luokan työrau-han ja kouluhyvinvoinnin yhteyksiä analysoitiin pakotetulla lineaarisella regressioanalyysillä. Sukupuolten hyvinvointieroja analysoitiin riippumattomien otosten t-testillä. Tässä tutkimuksessa työrauhan osa-alueita olivat luokan työskentelyrauha, luokassa esiintyvä häiriökäyttäytyminen, oppilaan fyysinen ja psyykkinen turvallisuus sekä yhteinen oppimisympäristöstä eli luokkahuoneesta ja tavaroista huolehtiminen. Hyvinvoinnin osa-alueita taas olivat kouluun kiinnittyminen, oikeudenmukaisuuden kokemus, oppilaan suhde vanhempiinsa, oppilaiden väliset suhteet, oppilaan suhde opettajaan sekä oppilaan kokeman työmäärän sopi-vuus. Tytöillä työrauha kokonaisuutena näytti selittävän eniten oppilaiden välisiä suhteita, pojilla taas kokemusta oikeudenmukaisuudesta. Tytöillä työrauhan osa-alueista useimpiin hyvinvoinnin osa-alueisiin olivat yhteydessä työskentelyrauha ja oppimisympäristöstä huolehtiminen. Pojilla kaikkiin hyvinvoinnin osa-alueisiin oli yhteydessä vain oppimisympäristöstä huolehtiminen. Subjektiivista kouluhyvinvointia mitattaessa selvisi, että poikien koettu kouluhyvinvointi on alhaisempaa kuin tyttöjen. Suurin ero oli oikeudenmukaisuuden kokemuksessa.fi
dc.format.extent41
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersubjektiivinen kouluhyvinvointi
dc.subject.othertoinen luokka
dc.titleTyörauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201901161206
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotytöt
dc.subject.ysoluokkayhteisö
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysotyörauha (työyhteisöt)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright