Liikuntaa, lystiä ja leiritystä : liikuntaleiriohjaajan opas
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kehittää lasten liikuntaleiritoimintaa edistämällä liikuntakasvatuksen suunnitelmallisuutta ja laatua leireillä. Tuotimme liikuntapedagogiseen teoriaan perustuvan oppimateriaalin 6–12-vuotiaiden lasten kesäliikuntaleirien ohjaajille. Opas tehtiin Suomen liikuntaleirit ry:n toimeksiannosta. Oppimateriaalin tavoitteena oli palvella leirin järjestäjää, ohjaajia ja leiriläisiä. Leirin järjestäjän näkökulmasta tavoitteena oli tarjota laadukasta, suunnitelmallista ja turvallista liikuntakasvatusta sekä helpottaa ohjaajien kouluttamista työhön. Oppaan tavoitteena oli tukea leirin ohjaajia ohjaustyössä ja mahdollistaa liikunta-alasta innostuminen. Leiriläisille tavoitteena oli tarjota mahdollisuus monipuoliseen ja ikään sopivaan liikuntakasvatukseen, joka innostaa liikkumaan ja tukee liikuntapedagogiikan kahta päätavoitetta liikunnalliseen elämäntapaan kasvamista ja kasvamista liikunnan avulla.
Oppimateriaalin tuotantoprosessi perustui liikuntapedagogiseen taustakirjallisuuteen. Harkinnanvaraisessa kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin leirejä, lasten kehitystä ja liikuntaa sekä liikuntapedagogiikkaa käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimuksessa pyrittiin painottamaan erityisesti aloitteleville ohjaajille tärkeimpiä liikuntapedagogisia, leiriympäristössä huomioitavia tekijöitä. Tutkimuksessa havaittiin, että keskeisimmät tekijät ovat ohjaajana toimimisen perusteet koskien kasvattamista liikuntaan ja liikunnan avulla. Liikunnan ohjaamisen käytännölliset perustaidot liittyvät tavoitteisiin, sääntöihin, aikatauluihin, ohjeiden antamiseen, organisointiin, palautteeseen sekä motivaation tukemiseen.
Oppimateriaali tuotettiin taustakirjallisuuden ja esiymmärryksen pohjalta PDF-muodossa. Materiaali on kaksiosainen. Ensimmäinen osa on helppolukuinen ja ohjaustyön keskeiset asiat tiivistävä opas. Toinen osa sisältää monipuolisen ja erilaisia liikuntaelämyksiä sisältävät tuntisuunnitelmat lasten kesäleirille viideksi päiväksi. Suomen liikuntaleirit ry:n liikuntaleiriohjaajan oppaan pedagogista käytettävyyttä perusteltiin ja arvioitiin peilaamalla oppaan sisältöjä tutkimusraportin kirjallisuuskatsauksen keskeisimpiin liikuntapedagogisiin tekijöihin.
Asiasanat: liikuntaleirit, ohjaajan oppaat, oppimateriaali, liikuntakasvatus, tuntisuunnitelmat
...
The aim of this master’s thesis is to support the development of children’s sports camps and
improve the quality of planning and organizing the camps by creating a handbook for the
instructors. The handbook was designed for a company named Suomen liikuntaleirit ry, which
organises sports camps for children aged 6 to 12. The purpose of this study material is to
benefit organizers, instructors and participants in sports camps. For organizers, the aim is to
offer high-quality, organized and safe physical education. The manual helps the organizer to
train the instructors and provide support in their work. We also hope that the handbook raises
enthusiasm for sport industry among the instructors. For the children participating in the
camps we aim to offer diverse and age-appropriate physical education, that inspires them to
exercise and supports the two main objectives of physical education; to embrace an athletic
and healthy lifestyle and to support holistic development for the children.
The production process of the manual was based on pedagogical background literature. The
discretionary background theory was focused on literature about camps, children’s
development, children's sports and sports pedagogy. The research focus was to find the sport
pedagogical factors that are most relevant for a sports camp instructor without prior
experience. Based on our extensive background research in children’s sport pedagogy we
were able to create a manual to help instructors incorporate these skills into future camps and
physical education for children. The aims, rules, timetables, instructions, feedback,
organization and motivation are the main factors identified in the study.
Based on the literature, and in addition to our personal knowledge and experiences, we
created a study material in PDF form. The material has two parts. The first part is a guidebook
that is easy to read and summarises the essential factors. The second part contains diverse
lesson plans for five days. The plans provide different sports experiences for children
participating in summer sports camps. In this master’s thesis we evaluated manual’s
pedagogical usability. We reflected the study material to the main elements found in the
study. We explained the choices we had done during the production process.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Melonnan ohjaajan pedagoginen opas
Vänskä, Anna-Leena (2002) -
Kokemuksellista liikuntaa : kokemuksellisuuden hyödyntäminen soveltavan liikunnan opetuksessa oppilaan voimaantumisen näkökulmasta
Kantanen, Tiia (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa ja ymmärrystä kokemuksellisuuden mahdollisuuksista ja merkityksistä soveltavassa liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten kokemuksellisuustietoa ... -
Lähtökohdat liikuntaa opettavaksi luokanopettajaksi : nuoruuden kasvuympäristöt ja opettajankoulutus opettajuuden kehitystekijöinä
Penttinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Kenen pitäisi opettaa alakoulun liikuntaa?
Salin, Kasper (Liikuntatieteellinen seura, 2023) -
Liikuntapelit osaksi koulun liikuntaa? : videopelitutkimus Jyrängön alakoulussa
Saarinen, Jussi (2012)Saarinen Jussi. 2012. Liikuntapelit osaksi koulun liikuntaa? Videopelitutkimus Jyrängön alakoulussa. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan Pro gradu –tutkielma, 85s. Tutkimus toteutettiin ...