Uutisjulkaisijoiden verkkotulomallit : vertaileva tapaustutkimus eri malleja käyttäviin yrityksiin
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Uutisjulkaisijoiden verkkotulomallit koostuvat nykyään lähes poikkeuksetta useista erillisistä tulovirroista. Julkaisujen tulomallien valinnan syistä tiedetään kuitenkin vain vähän. Kirjallisuuskatsausta ja avoimia haastatteluja hyödyntäen tutkittiin kahden suomalaisen uutisjulkaisijan nykyisen verkkotulomallin valintaan johtaneita syitä ja vaikuttaneita tekijöitä. Tämän tapaustutkimuksen mukaan uutisjulkaisut valitsevat tulomallinsa perustuen tieteelliseen tutkimukseen, omaan sisäiseen tutkimukseen, yrityksen omiin vahvuuksiin ja laajaan markkinatilanteeseen. News publisher’s online revenue models consist almost invariably of several distinct revenue streams. However, there’s only a little information on the reasons a publication has chosen certain revenue model. Using literature review and open interviews, the reasons and contributing factors of the choices behind selecting the current online revenue models for two Finnish news publishers were researched. According to this case study, news publishers select their revenue models based on scientific research, own internal research, company’s own strengths and broad market conditions.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Miksi tilasin? : tutkimus Etelä-Suomen Sanomien lukijoiden digitilaukseen johtavista syistä
Kaarna, Kaisa (2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Päijät-Hämeen maakuntalehti Etelä-Suomen Sanomien lukijoiden maksuhalukkuutta. Tutkimuksessani selvitän, minkä vuoksi tilaajat ovat päättäneet tilata Etelä-Suomen Sanomien lehden digiversion. ... -
Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
Kangas, Jaana (2019)Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat lukijoiden halukkuuteen maksaa verkkojournalismista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, ketkä maksavat verkkojournalismista ja millä tavalla ja kuinka ... -
Videota videon tähden? : verkkovideoiden sisältö suomalaisissa seitsenpäiväisissä sanomalehdissä
Lahola, Marjaana (2014)Tässä tutkimuksessa perehdytään suomalaisten maakuntalehtien videoiden tarjontaan ja nykytilaan. Videoita suomalaisissa sanomalehdissä ei ole juurikaan tutkittu, vaikka lähes kaikki suuret sanomalehdet julkaisevat ... -
Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja
Arjanmaa, Saku (2022)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sanomalehtimedian muutosta perinteisestä printistä nykyaikaan, jossa maksumuurit ovat yleisin ansaintamalli digitaalisessa journalismissa. Syyt maksumuurien olemassaololle ja niiden käyttö ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.