Uutisjulkaisijoiden verkkotulomallit : vertaileva tapaustutkimus eri malleja käyttäviin yrityksiin
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Uutisjulkaisijoiden verkkotulomallit koostuvat nykyään lähes poikkeuksetta useista erillisistä tulovirroista. Julkaisujen tulomallien valinnan syistä tiedetään kuitenkin vain vähän. Kirjallisuuskatsausta ja avoimia haastatteluja hyödyntäen tutkittiin kahden suomalaisen uutisjulkaisijan nykyisen verkkotulomallin valintaan johtaneita syitä ja vaikuttaneita tekijöitä. Tämän tapaustutkimuksen mukaan uutisjulkaisut valitsevat tulomallinsa perustuen tieteelliseen tutkimukseen, omaan sisäiseen tutkimukseen, yrityksen omiin vahvuuksiin ja laajaan markkinatilanteeseen. News publisher’s online revenue models consist almost invariably of several distinct revenue streams. However, there’s only a little information on the reasons a publication has chosen certain revenue model. Using literature review and open interviews, the reasons and contributing factors of the choices behind selecting the current online revenue models for two Finnish news publishers were researched. According to this case study, news publishers select their revenue models based on scientific research, own internal research, company’s own strengths and broad market conditions.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Videota videon tähden? : verkkovideoiden sisältö suomalaisissa seitsenpäiväisissä sanomalehdissä
Lahola, Marjaana (2014)Tässä tutkimuksessa perehdytään suomalaisten maakuntalehtien videoiden tarjontaan ja nykytilaan. Videoita suomalaisissa sanomalehdissä ei ole juurikaan tutkittu, vaikka lähes kaikki suuret sanomalehdet julkaisevat ... -
Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina
Mansikka-Ahonen, Ulla (2017)Digitalisaatio on muuttanut rajusti perinteistä lehdistöä sekä sisällöntuottami-sen ja jakelukanavien muuttumisen että uusien alan kilpailijoiden myötä. Samaan aikaan digitalisaation mahdollistamat muut ajanviettotavat ... -
Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
Kangas, Jaana (2019)Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat lukijoiden halukkuuteen maksaa verkkojournalismista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, ketkä maksavat verkkojournalismista ja millä tavalla ja kuinka ... -
Kannattaako printtiin pantata? : Kalevan ja Keskisuomalaisen verkko- ja printtilehden yhteiselo ja ongelmat
Rahkonen, Sami (2011)Lukijat ovat tottuneet saamaan uutiset ilmaiseksi verkosta. Ilmaiset verkkolehdet uhkaavat paperilehden levikkiä, kun yhä useampi lukija tyytyy pelkästään ilmaisiin nettiuutisiin. Tutkin kahden maakuntalehden kahta erilaista ...