Verkko-oppimisympäristön pedagogisen käytön kehittäminen tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnossa
2018:1 | 2019:55 | 2020:116 | 2021:147 | 2022:119 | 2023:120 | 2024:125 | 2025:5
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa verkko-oppimisympäristöistä pedagogiikan näkökulmasta. Työhön liittyvät tutkimuskysymykset ovat, miten verkko-oppimisympäristön pedagogista käyttöä voidaan kehittää vuorovaikutuksen, tehtävien vaiheistuksen, oppimateriaalin ja vertaisarvioinnin osalta tietoja tietoliikennetekniikan perustutkinnon ammatillisissa aineissa ja miten Optima ja Moodle-oppimisympäristöjen käyttöä voidaan kehittää edellisen tutkimuskysymyksen osalta? Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu menetelmänä käytetään kirjallisuustutkimusta, kyselyjä, haastatteluja ja havainnointia. Tutkimus toteutetaan case-tutkimuksena tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnon opetukseen Oulunseudun ammattiopistossa. Lisäksi tutkitaan vuorovaikutukseen ja vaiheistukseen liittyviä ominaisuuksia Optima-ja Moodle-oppimisympäristöistä. Tutkimus tuotti uusia verkko-oppimisympäristöön liittyviä pedagogisia kehittämisideoita vuorovaikutukseen, tehtävien vaiheistukseen, vertaisarviointiin ja opetusmateriaaliin liittyen. Tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisessa opetuksessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29754]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pienimuotoisen verkko-opetuksen toteuttaminen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen
Kaski, Joonas (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pienimuotoisen verkkoopetuksen toteuttamiseen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan verkko-opetuksen toiminnot, jonka jälkeen ... -
Enhancing web course design using action research
Hiltunen, Leena (University of Jyväskylä, 2010) -
Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa
Flinkman, Jorma (2021)Tässä toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa käsitellään Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehtyä verkko-opetuksen kehitystyötä. Verkko-opetuksen merkitys ... -
Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt
Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla
Oinonen, Jaana (2018)Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ...