dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Linnonmaa, Anni | |
dc.date.accessioned | 2018-12-20T11:38:21Z | |
dc.date.available | 2018-12-20T11:38:21Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60745 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tarkastelen musiikin opetusta erilaisten oppijoiden opettamisen näkökulmasta. Tarkoituksenani on selvittää, mitä eri keinoja ja opetusmenetelmiä musiikinopettajalla on käytössään erilaisten oppijoiden huomioimisessa ja tukemisessa musiikin opetuksessa, sekä mikä keino sopii kullekin oppilaalle.
Tutkimusaiheeni valitsin sen ajankohtaisuuden ja oman mielenkiintoni perusteella. Erityisoppilaiden määrä on lisääntynyt viime vuosikymmeninä ja oppilaita integroidaan yhä enemmän yleisopetuksen luokkiin. Tästä syystä musiikinopettajien olisi osattava suunnitella opetustaan niin, että myös erityisoppilaat saavat mahdollisuuden oppia.
Tutkielmani on kartoittava, ja käsittelee eri vammakategorioiden (aistivammat, sosioemotionaaliset vaikeudet, kommunikaatiovaikeudet, kognitiiviset vaikeudet ja fyysiset vammat) tyypillisimpiä ilmenemismuotoja, sekä mitä erityistä tulisi huomioida näitä oppilaita opettaessa. Tutkielmani perustuu aikaisempiin tutkimustuloksiin, joihin viitataan lähdeviitteitä käyttäen.
Tutkielmassani tulee esille, että on paljon asioita, joita opettajan tulisi ottaa huomioon suunnitellessaan musiikintuntia erityisoppilaille. Tärkeintä olisi kuitenkin oppilaiden huomioiminen yksilöinä, joilla on erityisyydestään huolimatta omia vahvuuksia ja haasteita oppimisessa. Vahvana teemana, joka tuli esille monissa eri lähteissä, oli myös moniammatillisen yhteistyön merkitys erilaisten oppijoiden opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201812205277 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | erityisoppilaat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | erilaiset oppijat | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | musiikinopettajat | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |