Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSeppä, Jenna
dc.date.accessioned2018-12-20T06:55:52Z
dc.date.available2018-12-20T06:55:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60712
dc.description.abstractTässä kirjallisuuskatsauksena tehdyssä tutkielmassa käsitellään koulutuksen digitalisaation vaikutuksia ja sen aiheuttamia haasteita sekä digitaalista oppimista. Digitaalinen oppiminen on oppimista, jossa teknologiaa hyödynnetään tavalla, jota mikään muu väline tai media pysty tekemään. Digitalisaatio vaikuttaa koulun arkeen monin eri tavoin. Positiiviset vaikutukset näkyvät niin koulun normaalissa arjessa sekä kommunikoinnissa. Opiskelua helpottavat myös erilaiset virtuaaliset oppimisympäristöt sekä mahdollisuus oppia ja opiskella muuallakin kuin koulurakennuksen sisäpuolella. Digitalisaatio poistaa oppimisesta ajan ja paikan rajoitteet sekä helpottaa tehtävien kohdentamista oppilaiden taitotason huomioiden. Negatiiviset vaikutukset taas näkyvät koulun arjessa, kun teknologia häiritsee oppimista tai tekee siitä pinnallisempaa, kun suurimman osan vastauksista pystyy löytämään valmiina internetistä. Kun kaikki tehtävät ja kirjat ovat esimerkiksi oppilaan omalla laitteella, laitteen unohtaminen kotiin vaikeuttaa koko päivän opiskelua. Digitalisaatio voi myös asettaa oppilaat eriarvoiseen asemaan laitteiden saatavuuden tai laadun takia sekä oppilaiden erilaisten sosioekonomisten asemien takia. Digitalisaatio aiheuttaa erilaisia haasteita niin opettajien kuin oppilaiden tulevaisuudessa. Haasteita aiheuttavat resurssit ja tuen saaminen sekä oppilaiden ja opettajien taidot ja asenteet. Resurssien ja tuen heikko saatavuus vaikuttaa negatiivisesti teknologian hyödyntämisen niin opettajilla kuin oppilaillakin. Heidän heikot taitonsa vaikeuttavat teknologian integrointia opetukseen ja vaikeuttavat oppilaiden jatko-opiskelua sekä työelämään siirtymistä. Opettajien negatiiviset asenteet vähentävät teknologian hyödyntämistä opetuksessa, kun taas oppilaiden negatiiviset asenteet saattavat häiritä koko luokan opiskelua. Myös oppimisympäristöt aiheuttavat haasteita tulevaisuudessa. Fyysisissä oppimisympäristöissä vanhat laitteet ja heikot internetyhteydet ovat ongelmallisia digitalisaation edetessä. Virtuaalisten oppimisympäristöjen haasteet aiheutuvat käytettävyydestä ja teknisistä ongelmista.fi
dc.format.extent33
dc.language.isofi
dc.titleKoulutuksen digitalisaatio sekä digitaalinen oppiminen nyt ja tulevaisuudessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812205251
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoteknologia


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot