Koulutuksen digitalisaatio sekä digitaalinen oppiminen nyt ja tulevaisuudessa
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kirjallisuuskatsauksena tehdyssä tutkielmassa käsitellään koulutuksen digitalisaation vaikutuksia ja sen aiheuttamia haasteita sekä digitaalista oppimista. Digitaalinen oppiminen on oppimista, jossa teknologiaa hyödynnetään tavalla, jota mikään muu väline tai media pysty tekemään. Digitalisaatio vaikuttaa koulun arkeen monin eri tavoin. Positiiviset vaikutukset näkyvät niin koulun normaalissa arjessa sekä kommunikoinnissa. Opiskelua helpottavat myös erilaiset virtuaaliset oppimisympäristöt sekä mahdollisuus oppia ja opiskella muuallakin kuin koulurakennuksen sisäpuolella. Digitalisaatio poistaa oppimisesta ajan ja paikan rajoitteet sekä helpottaa tehtävien kohdentamista oppilaiden taitotason huomioiden. Negatiiviset vaikutukset taas näkyvät koulun arjessa, kun teknologia häiritsee oppimista tai tekee siitä pinnallisempaa, kun suurimman osan vastauksista pystyy löytämään valmiina internetistä. Kun kaikki tehtävät ja kirjat ovat esimerkiksi oppilaan omalla laitteella, laitteen unohtaminen kotiin vaikeuttaa koko päivän opiskelua. Digitalisaatio voi myös asettaa oppilaat eriarvoiseen asemaan laitteiden saatavuuden tai laadun takia sekä oppilaiden erilaisten sosioekonomisten asemien takia. Digitalisaatio aiheuttaa erilaisia haasteita niin opettajien kuin oppilaiden tulevaisuudessa. Haasteita aiheuttavat resurssit ja tuen saaminen sekä oppilaiden ja opettajien taidot ja asenteet. Resurssien ja tuen heikko saatavuus vaikuttaa negatiivisesti teknologian hyödyntämisen niin opettajilla kuin oppilaillakin. Heidän heikot taitonsa vaikeuttavat teknologian integrointia opetukseen ja vaikeuttavat oppilaiden jatko-opiskelua sekä työelämään siirtymistä. Opettajien negatiiviset asenteet vähentävät teknologian hyödyntämistä opetuksessa, kun taas oppilaiden negatiiviset asenteet saattavat häiritä koko luokan opiskelua. Myös oppimisympäristöt aiheuttavat haasteita tulevaisuudessa. Fyysisissä oppimisympäristöissä vanhat laitteet ja heikot internetyhteydet ovat ongelmallisia digitalisaation edetessä. Virtuaalisten oppimisympäristöjen haasteet aiheutuvat käytettävyydestä ja teknisistä ongelmista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio
Mertala, Pekka (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Tässä kriittisessä esseessä luon yleiskatsauksen koulutuksen digitaalisen datafikaation erilaisiin muotoihin ja merkityksiin erityisesti kotimaisessa kontekstissa. Esseessä käyn läpi datafikaation suhdetta muihin koulutusta ... -
Oivallus: Digitalisoituva yliopisto tarvitsee pedagogiikkaa
Maunumäki, Minna (Professoriliitto; Tieteentekijät; Yliopistojen opetusalan liitto, 2024)Digitalisaatiolla koulutuksesta tehdään saavutettavaa, mutta koulutuksen kehittämistä ei saa alistaa taloudellisille ja välineellisille intresseille. Oppimiseen tarvitaan ohjausta, argumentointia ja reflektointia. -
Tekniikan alan koulutuksen laajeneminen 1990–2023
Neittaanmäki, Pekka (Jyväskylän yliopisto, 2024) -
Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa
Lehto, Emmi (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kuluttajien asenteita henkilökohtaisen datan hallinnointiin liittyen – erityisesti markkinoinnin konseptissa. Pyrkimyksenä on tuoda lisää tietoa kuluttajien kokemista ... -
Teknologian omaksumista estävät tekijät senioreiden asumisoikeusasuntohaussa
Kämäräinen, Viivi (2020)Digitalisaatio on vahva muutostekijä, ja se on yltänyt myös asumisoikeusasuntojen hakuprosessiin, sillä perinteisen kirjepostin rinnalle on tullut digitaalisia viestintävälineitä, kuten sähköposti. Tämä saattaa asettaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.