Diginatiiveja vai ei? : tietotekninen osaaminen yläkoulun 7-luokkalaisten keskuudessa
osakseen paljon kritiikkiä muun muassa nuorten tietotekniikan käytöstä tehtyjen tutkimusten kautta, joissa nuorten tietoteknisissä taidoissa on havaittu suuria keskinäisiä eroavaisuuksia. Tämä pro gradu -tutkielma pyrkii selvittämään, kuinka länsimaalaiset ja erityisesti suomalaiset nuoret käyttävät tietotekniikkaa ja millaisia heidän tietotekniset taitonsa ovat. Pro gradu -työn teoreettisessa osuudessa kartoitetaan länsimaalaisten nuorten tietotekniikan käyttötavoista ja tietoteknisistä taidoista tehtyjä tutkimuksia, sekä millainen rooli tietotekniikalla on Suomen koulujärjestelmässä. Tutkielman empiirinen osuus tutkii suomalaisten seitsemännen luokan oppilaiden suhdetta tietotekniikkaan. have grown up in a technology-rich environment, sometimes called digital natives, naturally learn the use of computers and are quick to adopt new ICT skills compared to their parents’ generation. However, the extent of the skills of the digital natives, as well as the term itself, have been called into question. It has been noted that there is a great deal of variation in computer skills among students. This Master’s thesis studies how youth in Western countries, especially in Finland, use different forms of ICT and how proficient they are in their use of these technologies, especially in relation to older generations, sometimes called digital immigrants. The theoretical part of the thesis surveys different studies conducted on young people’s Internet use and the role of ICT in Finnish education. The empirical part of the thesis surveys how Finnish seventh grade students perceive themselves in relation to ICT and in what way they use different forms of ICT.
Muu nimeke
Tietotekninen osaaminen yläkoulun 7-luokkalaisten keskuudessaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen
Ropponen, Sami (2018)Tutkimuksen tavoite on löytää lasten kasvuympäristöstä tekijöitä, jotka parantavat lapsen tietotekniikan minäpystyvyyden kehittymistä ja mielenkiintoa tietotekniikkaa kohtaan. Kasvuympäristöstä tärkeimmät tekijät ovat koti, ... -
Nuorten osallisuus ja ravitsemuskäyttäytyminen koulussa : miten osallistamisen kokemus, vaikutusmahdollisuuksien kokeminen ja osallisuuden aste ovat yhteydessä koululounaan syömiseen 6.-9.-luokkalaisten nuorten keskuudessa?
Gluschkoff, Tanja Helena (2016)Ruokavaliolla ja ravitsemuksella on tärkeä merkitys elintapasairauksien ennaltaehkäisyssä ja terveyden ylläpitämisessä läpi elämän. Säännöllinen ateriarytmi ja ravitsevat välipalat toimivat terveellisen ruokavalion perustana. ... -
Opiskeluhuollon palveluiden sekä mielialalääkkeiden käyttö toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa
Lehdikko, Emmi; Luoranen, Mira (2022)Monet nuoret kokevat mielenterveydellisiä haasteita, joihin koulujen opiskeluhuollon palvelut ovat ensisijainen avun hakemisen lähde. Lisäksi nuorten mielialalääkkeiden käyttö on lisääntynyt viime vuosien aikana. Tässä ... -
Liikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen : tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista
Snell, Jari (2016)Snell, Jari. 2016. Liikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen – Tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.