Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Katri-Helena
dc.contributor.authorHulkko, Antti
dc.date.accessioned2018-12-12T08:11:15Z
dc.date.available2018-12-12T08:11:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60571
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää alakoulun musiikin opettajien käsityksiä siitä, kuinka musiikintunnit ovat yhteydessä oppilaiden yleiseen kouluhyvinvointiin, sekä miten musiikin merkitys koulussa vaikuttaa tähän kokonaisuuteen. Tarkastelen aikaisempia hyvinvointitutkimuksia, jonka kautta johdettiin sovellettu versio sopivaksi musiikintunneille. Tämän kartoituksen pohjalta haastateltiin alakoulun musiikinopettajia ja sitä kautta kyseisten opettajien kokemuksia oppilaiden yleisestä kouluhyvinvoinnista. Haastateltavana oli neljä Keski-Suomalaista alakoulun musiikinopettajaa. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Aineiston analyysissä toteutettiin teorialähtöistä ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Haastattelun eri käsiteltävät osiot olivat koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, oppimistilanteet, sekä terveydentila. Haastattelun tuloksista selvisi, että yleisen kouluviihtyvyyden eri teemat ovat opettajien näkemyksen ja kokemuksen mukaan havaittavissa myös musiikintunneilla. Opettajat kertoivat myös kokevansa, että koulun musiikintunneilla on oma paikkansa kouluhyvinvointia tukevana toimintana. Tutkimustuloksista voi nähdä, kuinka yleisen kouluhyvinvoinnin teoriamalleja voi soveltaa myös koulumme musiikintunneille. Teoriamalleihin heijastettaessa voi huomata, kuinka haastattelujen aineistossa painottuu viihtyvyyden yhteisölliset teemat. Tämä havainto on linjassa aikaisempien tutkimustulosten kanssa, jotka ovat huomioineet musiikin mahdollisuudet yhteisöllisyyden luomiseen ja kehittämiseen. Aineistosta myös nostettiin merkittävänä teemana musiikin yleinen asema koulumaailmassa.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkouluhyvinvointi
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.titleMusiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812125076
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysohyvinvointi (terveydellinen)
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright