dc.contributor.advisor | Rautiainen, Katri-Helena | |
dc.contributor.author | Hulkko, Antti | |
dc.date.accessioned | 2018-12-12T08:11:15Z | |
dc.date.available | 2018-12-12T08:11:15Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60571 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää alakoulun musiikin opettajien käsityksiä siitä, kuinka musiikintunnit ovat yhteydessä oppilaiden yleiseen kouluhyvinvointiin, sekä miten musiikin merkitys koulussa vaikuttaa tähän kokonaisuuteen. Tarkastelen aikaisempia hyvinvointitutkimuksia, jonka kautta johdettiin sovellettu versio sopivaksi musiikintunneille. Tämän kartoituksen pohjalta haastateltiin alakoulun musiikinopettajia ja sitä kautta kyseisten opettajien kokemuksia oppilaiden yleisestä kouluhyvinvoinnista. Haastateltavana oli neljä Keski-Suomalaista alakoulun musiikinopettajaa.
Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Aineiston analyysissä toteutettiin teorialähtöistä ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Haastattelun eri käsiteltävät osiot olivat koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, oppimistilanteet, sekä terveydentila. Haastattelun tuloksista selvisi, että yleisen kouluviihtyvyyden eri teemat ovat opettajien näkemyksen ja kokemuksen mukaan havaittavissa myös musiikintunneilla. Opettajat kertoivat myös kokevansa, että koulun musiikintunneilla on oma paikkansa kouluhyvinvointia tukevana toimintana.
Tutkimustuloksista voi nähdä, kuinka yleisen kouluhyvinvoinnin teoriamalleja voi soveltaa myös koulumme musiikintunneille. Teoriamalleihin heijastettaessa voi huomata, kuinka haastattelujen aineistossa painottuu viihtyvyyden yhteisölliset teemat. Tämä havainto on linjassa aikaisempien tutkimustulosten kanssa, jotka ovat huomioineet musiikin mahdollisuudet yhteisöllisyyden luomiseen ja kehittämiseen. Aineistosta myös nostettiin merkittävänä teemana musiikin yleinen asema koulumaailmassa. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kouluhyvinvointi | |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.title | Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201812125076 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | hyvinvointi (terveydellinen) | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |