University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukion päättövaiheessa olevien opiskelijoiden käsityksiä luokanopettajan ammatista ja sen houkuttavuudesta uravaihtoehtona

Thumbnail
View/Open
853.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Huotari, Henna
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia käsityksiä lukion päättövaiheessa olevilla opiskelijoilla on luokanopettajan ammatista ja sen houkuttavuudesta uravaihtoehtona. Tutkimusaiheen valinnan taustalla vaikutti halu ymmärtää, millainen vaihtoehto luokanopettajan ammatti on jatkokoulutusvalintojaan paraikaa pohtiville suomalaisille nuorille. Tutkimus on metodologisilta lähtökohdiltaan laadullinen ja sen aineistonkeruu toteutettiin keräämällä aihetta käsittelevät kirjoitelmat 70 keskisuomalaiselta lukiolaiselta. Aineisto analysoitiin laadullisensisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen mukaan lukiolaiset omasivat moninaisen ja melko jäsentyneen kuvan luokanopettajan työstä. He pohtivat kuvauksissaan luokanopettajan ammattia arvostuksen, yhteiskunnallisten ja materiaalisten reunaehtojen, työnkuvan monitahoisuuden, työn sosiaalisuuden, työn vaativuuden ja vastuullisuuden, työn palkitsevuuden ja merkityksellisyyden sekä työhön soveltuvuuden näkökulmista. Luokanopettajan ammatti ei ollut osallistujien enemmistölle houkuttava tai ainakaan ensisijainen uravaihtoehto. Ammatissa lukiolaisia kiinnostivat lasten parissa työskentely ja työn ihmisläheisyys sekä työn palkitsevuus ja merkityksellisyys. Houkuttavuutta puolestaan heikensivät haluttomuus tehdä työtä lasten parissa sekä oppilaisiin liittyvät haasteet, työn ja vastuun suuri määrä sekä oma soveltumattomuus työhön. Tulosten perusteella voidaan todeta, ettei luokanopettajan ammatin vetovoimaisuutta tulisi nähdä itsestäänselvyytenä, vaan ilmiönä, jonka säilyttämisestä on tärkeää huolehtia. Tutkimustulokset korostavat kaiken kaikkiaan ammattiin liittyvien käsitysten merkitystä kiinnostuksen heräämiselle, ja sitä kautta ura- ja koulutusvalintaa koskevien päätösten tekemiselle. ...
Keywords
luokanopettajan ammatti houkuttavuus opettajan työ koulutusvalinnat käsitykset lukiolaiset ammatit uranvalinta opettajankoulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812115054

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lukion päättövaiheessa olevien nuorten koulutus- ja uranvalintasuunnitelmat 

    Teikari, Henna (2004)
  • "Sä oot hyvä opettaja ja sit sä käyt sen koulun" : opiskelijoiden käsityksiä opettajankoulutuslaitoksen opiskelukulttuurista 

    Puustinen, Lauri (2012)
  • Lukiolaisten uravalintavalmiudet 

    Kivelä, Kaisa (2012)
  • Lukiolaisten jatkokoulutus- ja uravalinnat 

    Heinonen, Viivi (2014)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lukiolaiset kokevat nuoruuden elämänvaiheena, miten lukiolaiset tekevät jatkokoulutus- ja uravalintoja sekä mitkä tekijät vaikuttavat valintaan. Tutkimuksen tavoitteena ...
  • Pitkät lomat ja lyhyet työpäivät - luokanopettajan ammatin parhaat puolet : onnistuminen ja epäonnistuminen opettajan työssä 

    Kahila, Tuomas; Ojanen, Mikko (2003)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre