Lukiolaisten jatkokoulutus- ja uravalinnat
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lukiolaiset kokevat nuoruuden elämänvaiheena, miten lukiolaiset tekevät jatkokoulutus- ja uravalintoja sekä mitkä tekijät vaikuttavat valintaan. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, miten lukio-opintojen sisällöt vaikuttavat jatkokoulutus ja ammatinvalintaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdesta eri lukiosta, jotka sijaitsevat eri paikkakunnilla. Tutkimuksen kohdejoukoksi valittiin lukion kolmannen vuosikurssin opiskelijat. Aineistonkeruumenetelmänä oli kirjallinen dokumentti, jonka tutkittavat tuottivat kirjoitelma ohjeistuksen mukaan. Tutkimukseen osallistui 55 kevään 2013 abiturienttia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että jatkokoulutus- ja uravalinta on monimuotoinen prosessi. Valintaan vaikuttavat monet tekijät ja nuorten tulee olla tietyssä kehitysvaiheessa tehdessään jatkokoulutus- ja uravalintoja. Nuorten kokemusten mukaan lukioaika on tärkeä elämänvaihe ja sen aikana erityisesti itsenäistytään, yksilöidytään ja opitaan opiskelemaan. Jatkokoulutusvalintaan vaikuttavia tekijöitä voidaan tämän tutkimuksen perusteella luokitella neljään kategoriaan, joita ovat itsetuntemus, informaatio, tukiverkosto ja käytännön asiat. Nämä kategoriat vaikuttavat nuoren valintaan tukemalla, vahvistamalla tai muuttamalla. Aineiston avulla analysoitiin, että jatkokoulutusvalinnassa esiintyy pääsääntöisesti neljä eri tyyppiä. Tyyppien avulla kuvataan nuorten sitoutumista jatkokoulutusvalintaan ja nämä tyypit ovat itsenäisesti sitoutuneet, odotusten, mallin tai informaation kautta sitoutuneet, välineellisesti sitoutuneet sekä sitoutumattomat. Tämä tutkimus myös osoitti, että lukio-opintojen sisällöillä on merkitystä jatkokoulutusvalinnassa.
Avainsanat: jatkokoulutus – ja uravalinnat, lukiolaiset, elämänvaihe, kehitystehtävät ja lukio-opinnot.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukiolaisten uravalintavalmiudet
Kivelä, Kaisa (2012) -
Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia
Hannuksela, Emmi (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien ... -
Välivuotta viettävien nuorten toimijuus viivästyneessä koulutussiirtymässä
Waltzer, Katariina; Penttinen, Leena; Holopainen, Leena; Lappalainen, Kristiina (Nuorisotutkimusseura, 2022)Elämänkulussa kriittisinä nuoruusikään liittyvinä siirtyminä näyttäytyvät koulutusvalinnat ja työelämään siirtyminen. Aiemmassa tutkimuksessa on kiinnitetty huomiota siihen, kuinka nuorten aikuisten toimijuutta määrittävät ... -
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
Leppämäki, Harri (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi ... -
Nuoren ja nuoren aikuisen kehitystehtävien representaatiot Elina Rouhiaisen Väki-trilogiassa
Forssell, Anna (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen Elina Rouhiaisen Väki-trilogian (2017–2020) nuoren ja nuoren aikuisen kehitystehtävien representaatioita keskeisten henkilöhahmojen kautta. Teoriataustana on genretutkimus, jota teen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.