dc.contributor.advisor | Valleala, Ulla Maija | |
dc.contributor.author | Kivimäki, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2018-12-05T07:28:54Z | |
dc.date.available | 2018-12-05T07:28:54Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60490 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata sitä, mitä vuosien 2015–2018 koulutuspoliittiset eri puolueiden sekä Suomen hallituksen mediajulkaisut kertovat siitä, mitä koulutuksen osa-alueita päättäjät pitävät tällä hetkellä tärkeimpinä sekä miten koulutusta arvostetaan suomalaisessa yhteiskunnassa tällä hetkellä.
Tutkimus on toteutettu analysoimalla valmiita dokumenttiaineistoja aineistolähtöisesti sisällönerittelyn keinoin. Aineistoksi on valittu vuonna 2015 pääministeri Sipilän hallitukseen valittujen puolueiden vaaliohjelmat sekä koulutuspoliittiset ohjelmat, jotka on julkaistu vuonna 2015 ennen eduskuntavaaleja. Lisäksi aineistona ovat toimineet Sipilän hallituksen ensimmäinen toimintasuunnitelma, puolivälin tarkistus sekä viimeinen toimintasuunnitelma. Tarkoituksena on ollut löytää ja tuoda esiin niitä koulutuksen osa-alueita, joita tämän hallituksen päättäjät arvottavat tärkeimmiksi koulutuksen kentällä sekä niitä piirteitä, jotka teksteissä kuvaavat koulutuksen arvostamista.
Tulokset osoittavat, että hallituksessa olevien puolueiden arvostamia teemoja eri koulutusasteiden lisäksi ovat tärkeysjärjestyksessä: oppimisympäristöjen ja oppimistapojen kehittäminen, syrjäytyneisyyden ehkäiseminen, koulutuksen kansainvälisyys, opettajan koulutus ja opettajan työ, koulutuksen merkitys, tasa-arvo sekä työelämän ja koulutuksen kohtaaminen. Yleisesti puolueet arvostavat aikuisten koulusta enemmän kuin lasten. Kaikista koko koulutussektoria koskettavista teemoista Perussuomalaiset arvostavat eniten korkeakoulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa, Keskusta oppimisympäristöjen ja opetustapojen kehittämistä, Kokoomus toisen asteen koulutusta ja hallitus myös korkeakoulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | koulutuksen arvovalinnat | |
dc.subject.other | koulutuksen arvostus | |
dc.title | Koulutuksen arvovalinnat ja arvostus suomalaisessa koulutuspolitiikassa vuosina 2015-2018 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201812055003 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | arvot | |
dc.subject.yso | politiikantutkimus | |
dc.subject.yso | koulutuspolitiikka | |
dc.subject.yso | puolueet | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | puoluepolitiikka | |
dc.subject.yso | hallituspolitiikka | |
dc.subject.yso | hallitusohjelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |